بازار کار رشته فیزیوتراپی

۲۵۵ بازديد
بازار کار رشته فیزیوتراپی
 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بازار کار رشته فیزیوتراپی

با مشاوران گروه الومشاوره از تلفن ثابت بدون کد و صفر با شماره زیر تماس بگیرید

9099072958

پاسخگویی از 9 صبح تا 9 شب حتی ایام تعطیل

 
کلمه فیزیوتراپی از دو بخش تشکیل شده است فیزیو به مفهوم عوامل فیزیکی و تراپی به معنای درمان است. فیزیوتراپی در واقع همان طب فیزیکی است و بر خلاف رشته های دیگر پزشکی که از داروها و مواد شیمیایی برای درمان بیمار استفاده می کنند، فیزیوتراپی با استفاده از عوامل و پدیده های فیزیکی درمان را انجام می دهد. این رشته یکی از زیر شاخه های رشته توانبخشی است که به مجموعه اقداماتی که برای یک شخص بیمار و یا معلول انجام می شود تا شخص بتواند از نظر جسمی ، روانی و اجتماعی حداکثر توانایی خویش را مجددا به دست بیاورد . چنانچه به درمان های تسکین دهنده بدون نیاز به دارو و عمل های جراحی علاقه مند هستید این شغل مناسب شما خواهد بود و جایگاه بسیار خوبی هم در بین رشته های پیراپزشکی دارد. همچنین علاقه مندان به این رشته تا مقطع دکتری نیز امکان ادامه تحصیل در این رشته را خواهند داشت.
بازار کار رشته فیزیوتراپی
در حال حاضر فارغ‌التحصیلان رشته فیزیوتراپی علاوه بر استخدام در مراکز دولتی مانند بیمارستان ها ، درمانگاه ها، هلال احمر و مراکز توانبخشی می ‌توانند بعد از گذراندن دوره ی طرح و همچنین به دست آوردن سابقه کاری لازم (۶ سال سابقه کار برای فعالیت در مراکز استان ها و ۳ سال سابقه کار برای فعالیت در شهرستان ها ) اقدام به تاسیس کلینیک خصوصی فیزیوتراپی کند. فارغ‌التحصیلان این رشته علاوه بر کار در کلینیک‌های خصوصی می‌تواند جذب فدراسیون های ورزشی نیز گردند ، در واقع فیزیو تراپی یکی از درآمد زاترین رشته های مرتبط با ورزش است. و به دلیل رشد سریع جمعیت سالمندان ایران نیز بازار کار این رشته هر روز به سوی پیشرفت و درآمد بیشتری خواهد رفت و شغلی تضمین شده است. چرا که جمعیت سالمند کشور بیشتر از سایرین نیاز به توانبخشی و حراکات ورزشی متناسب برای بهبود وضعیت جسمانی خود را دارند. طبق پیش بینی های کشور آمریکا میزان استخدام فیزیوتراپیست ها بین سال های ۲۰۱۰  تا ۲۰۲۰ ، رشد ۳۹  درصدی خواهد داشت. درحالی که متوسط این رشد برای سایر مشاغل ۱۴ درصد می باشد.
 
 
درآمد یک فیزیوتراپیست چقدر است؟
 
آمار دقیقی از میزان درآمد فیزیوتراپیست ها در کشور در دسترس نیست و با توجه به محل کار و میزان تخصص و تبحر، درآمد آنان متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال آنهایی که به صورت مستقل فعالیت کرده و فیزیوتراپیست هایی توانمند نیز هستند، درآمد بسیار بیشتری نسبت به فیزیوتراپیست های استخدام شده در بخش دولتی دارند.
با توجه به پیش بینی های صورت گرفته از آینده شغلی مناسب این افراد، می توان به این نتیجه رسید اگر یک فیزیوتراپیست، دانش به روز، مهارت و توانمندی بالا و پشتکار لازم را داشته باشد، به موفقیت و درآمد بالایی دست خواهد یافت. درآمد فیزیوتراپ ها برای خدمات در منزل، برای یک جلسه ی نیم ساعته تا یه ساعته حدود ۱۰۰ هزار تا ۲۰۰ تومان است. البته بعضی از فیزیوتراپ ها نیز به کار واردات دستگاه های فیزیوتراپی و تجهیزات پزشکی و خرید و فروش آنها می پردازند و از این راه درآمد دارند. میانگین درآمد فیزیوتراپیست ها در کشور آمریکا ، بیش از ۸۵ هزار دلار، در کشور استرالیا  بیش از ۶۰ هزار دلار ، در کشور انگلستان بسته به سمت شغلی ، بین ۳۰ تا بیش از ۶۲ هزار دلار تخمین زده می شود.
 
 
وظایف فیزیو تراپیست ها
  • علاقه به سلامت بیماران و ارائه مشاوره به آنها در زمینه رژیم غذایی ، ورزش ، …
  • ارائه دادن آموزش های لازم به بیمار و خانواده وی جهت بهبودی بیشتر
  • توانایی کار با دستگاه های مختلف فیزیوتراپی
  • مهارت ارتباطی مناسب و جلب اعتماد بیماران
  • توانایی ایجاد انگیزه در بیماران و همدردی کردن با آنها
  • صبر و حوصله زیاد
  • توانایی کار با دست و انجام ماساژ
  • همکاری با پزشکان جهت تشخصیص بیماری
  • بررسی روند پیشرفت و بهبود بیمار
 
 
مهارت های لازم برای تحصیل در رشته فیزیوتراپی
اولین و مهمترین ویژگی یک دانشجوی فیزیوتراپی داشتن توانایی جسمی و روحی خوب است. چون یک فیزیوتراپیست در طی کار یا ایستاده است و یا در حال راه رفتن می‌باشد و با بیماران مختلفی اعم از بیمارانی که توانایی کنترل ادرار خویش را ندارند، عقب‌ماندگان ذهنی و بیماری های عفونی مثل بعضی از بیماری‌های ریوی روبرو است. در نتیجه باید آمادگی لازم برای کار با هر بیماری را داشته باشد.
یک دانشجوی رشته فیزیوتراپی باید صبر و حوصله بسیاری داشته باشد، چون در نهایت باید با بیماران مختلفی از جمله افرادی که دچار سکته مغزی یا ضایعه مغزی شده‌اند و یا عقب‌ماندگی ذهنی دارند، کار کند و در اغلب مواقع نیز نتیجه‌ کارش به تدریج ظاهر می‌شود.
رشته‌هایی که با درمان سروکار دارند، نیازمند دانشجویانی هستند که از لحاظ روحی و روانی آماده و صبور باشند چون خود بیمار مشکلات روحی و روانی بسیاری دارد و ما نباید آن را تشدید بکنیم بلکه باید به او کمک کنیم تا آرامش پیدا کند. دانشجویان این رشته با دستگاه های الکتریکی متنوعی کار می‌کنند، ینابراین باید در درس فیزیک قوی بوده و همچنین به دلیل این که با بدن انسان به عنوان یک موجود زنده سر و کار دارند نیز باید به درس زیست‌شناسی نیز علاقمند باشند.
اگر دانشجوی این رشته خلاقیت نداشته باشد، پس از فارغ‌التحصیلی تنها یک تکنسین فیزیوتراپی می‌شود اما اگر خلاقیت داشته باشد، می‌داند که هر بیماری را به چه روشی باید درمان کند و یا چگونه روش های مختلف را با یکدیگر ترکیب کند تا به بهترین نحو بیمار درمان شود. برای مثال وقتی یک پزشک بیماری را که مبتلا به کمر درد است به نزد فیزیوتراپیست می‌فرستد، تنها اشاره می‌کند که این بیمار در ناحیه کمر نیاز به فیزیوتراپی دارد اما این که دستگاه های مورد نظر در چه موضعی گذاشته شود تا موثر واقع گردد بر عهده فیزیوتراپیست می‌باشد.
 
 
وضعیت ادامه تحصیل رشته فیزیوتراپی
ادامه تحصیل در رشته فیزیوتراپی در سه مقطع کارشناسی پیوسته ، کارشناسی ارشد و دکتری امکان پذیر خواهد بود ، لیکن مقطع کارشناسی هیچ گرایشی در این رشته نداشته و به صورت عمومی ارائه می گردد اما در مقاطع بالاتر می توانید با توجه به علاقه خود یکی از گرایش های ارائه شده همچون فیزیولوژی ، علوم تشریح و آناتومی  را انتخاب نمایید. تمامی دروس رشته فیزیوتراپی به صورت عملی ، نظری- عملی و کارآموزی ارائه می شود. تمامی گرایش های رشته فیزیو تراپی را برای شما کاربران عزیز در جدول زیر گردآوری نموده ایم:

گرایش های رشته فیزیوتراپی در مقاطع تحصیلات تکمیلی

 

کارشناسی ارشد
فیزیوتراپی فیزیولوژی
فیزیوتراپی ورزشی مدیریت توانبخشی
علوم تشریحی سلامت سالمندی
ارگونومی فیزیک پزشکی
دکتری
فیزیوتراپی بیولوژی تولید مثل
سالمند شناسی علوم بیومدیکال مقایسه ای
علوم اعصاب علوم تشریحی
فیزیولوژی ورزشی علوم سلولی کاربردی
مشاوره توانبخشی مهندسی بافت
مهندسی پزشکی (بیوالکتریک) ارگونومی
مهندسی پزشکی (رباتیک پزشکی) بهداشت حرفه ای
نانوفناوری پزشکی کار درمانی
پزشکی مولکولی فیزیولوژی
علوم تغذیه مطالعات اعتیاد
سیاست گذاری سلامت مدیریت اطلاعات سلامت
مدیریت خدمات بهداشتی درمانی علوم و فناوری های تصویربرداری پزشکی – گرایش تصویربرداری عصبی
فیزیک پزشکی
 
 
لیست دانشگاه های ارائه دهنده رشته فیزیوتراپی در سال ۹۸
در حال حاضر فقط ۱۵ درصد دانشگاه های سراسری رشته فیزیوتراپی را ارائه می دهند و دانشگاه آزاد ، غیر انتفاعی و پیام نور این رشته را ارائه نمی دهند. جدول زیر شامل تمامی دانشگاه های سراسری کشور است که رشته فیزیوترابی را در سال ۹۸ از طریق کنکور سراسری ارائه داده اند: 

نام دانشگاه

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی – تهران دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی – تهران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دانشگاه علوم پزشکی ایران دانشگاه علوم پزشکی بابل
دانشگاه علوم پزشکی تبریز دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور – اهواز دانشگاه علوم پزشکی زاهدان دانشگاه علوم پزشکی سمنان
دانشگاه علوم پزشکی شیراز دانشگاه علوم پزشکی کرمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان – رشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد دانشگاه علوم پزشکی همدان
به هر حال هر رشته و شغلی یک سری معایب و مزایا دارد و نمی توان به صورت کلی گفت که رشته فیزیوتراپی کاملا ایده آل و مناسب است زیرا هر فردی دارای شرایط و ویژگی های متفاوتی نسبت به دیگری است و علاقه ها با هم متفاوت هستند کم نیستند تعداد کسانی که بعد از وارد شدن به رشته های پرطرافدار همچون پزشکی و داروسازی بعد از گذراندن چند ترم به این نتیجه رسیده اند که احساسی تصمیم گرفته اند و هبچ علاقه ای به رشته انتخابی نداشته و توانایی وارد شدن به این حرفه را ندارند. بنابراین توصیه می کنیم با چشمی باز و با در نظر گرفتن تمامی شرایط و مهارت های لازم برای وارد شدن به این شغل رشته مورد نظر خود را انتخاب کنید. در صورت تمایل می توانید در مورد بازار کار رشته اتاق عمل و یا سایر رشته های دیگر نیر با مرکز الو مشاوره تماس گرفته و از اطلاعات کافی برخوردار گردید. 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بازار کار رشته فیزیوتراپی

با مشاوران گروه الومشاوره از تلفن ثابت بدون کد و صفر با شماره زیر تماس بگیرید

9099072958

پاسخگویی از 9 صبح تا 9 شب حتی ایام تعطیل

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.