آینده شغلی و بازار کار رشته مدیریت

۲۲۲ بازديد
بازار کار رشته مدیریت
 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آینده شغلی و بازار کار رشته مدیریت

با مشاوران گروه الومشاوره از تلفن ثابت بدون کد و صفر با شماره زیر تماس بگیرید

9099072958

پاسخگویی از 9 صبح تا 9 شب حتی ایام تعطیل


بدون شک رشته مدیریت برای پیشرفت و حل مشکلات سازمان ها و جوامع امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.  هر واحد کوچک و یا بزرگ نیازمند یک مدیر توانا می باشد. رشته مدیریت یکی از رشته های پر طرفدار است و توان تشخیص راه صحیح و تصمیم گیری های دقیق تر را بالاتر می برد. لازم است که یک مدیر خوب و توانا به علوم مختلف از جمله : اقتصاد ، جامعه شناسی ، علوم اجتماعی و روانشناسی آشنا باشد. قدرت رهبری ، اعتماد به نفس ، روابط اجتماعی خوب ، قدرت تجزیه و تحلیل مسائل در شرایط عادی و غیرعادی  و قدرت تصمیم گیری از جمله خصایص یک مدیر خوب می باشد. رشته مدیریت در کشور ما دارای شاخه های متعددی از جمله مدیریت بازرگانی ، صنعتی ، دولتی ، جهانگردی ، بیمه ، فناوری اطلاعات ، MBI ، امور گمرکی و امور بانکی می باشد. که در ادامه این مطلب قصد توضیحاتی در مورد بازار کار برخی از از گرایش های این رشته خواهیم داشت.

نگاهی به گرایش های رشته مدیریت و بازار کار آن
  • مدیریت بازرگانی: رشته مدیریت بازرگانی فردی خلاق می خواهد تا بتواند بعد از فارغ التحصیلی با ایجاد بازار کار جدید ، ابداع روش های جدید در عرضه و توضیع کالا در بازار و رساندن به دست مصرف کننده و همچنین ارائه خدمات نوین در کشور خود کارآفرینی نماید. وزارت بازرگانی ، واحد های تولیدی بزرگ ، ادارات دولتی و تمامی واحد های صنفی که نیاز به یک مدیر بازار یابی و فروش داشته باشد از مراکز جذب فارغ التحصیلان این گرایش هستند.
  • مدیریت دولتی: فارغ التحصیلان این گرایش می بایست توانمندی هایی نظیر برنامه ریزی و اجرای آن ، سازمان دهی کارکنان ، تعیین عملیات استخدامی پرسنل و نظارت و رهبری واحد ها را بر عهده بگیرند. و معمولا در موسسات دولتی و خدمات عمومی مشغول می شوند.
  • مدیریت صنعتی: فارغ التحصیلان این گرایش با استفاده از شناخت خود از مسائل مالی و همچنین رفتاری نیروهای سازمان ها ، می توانند در هدایت واحد های صنفی مختلف مفید باشند و راندمان واحد های تحت نظر را بالا ببرند.
  • مدیریت مالی: مدیران مالی در سازمان ها و شرکت های مختلفی از جمله بانک ها ، شرکت های بیمه ، سازمان های دولتی و شرکت های خصوصی کار می کنند و در افزایش سود و افزودن دارایی های شرکت ها تاثیر گذارند.
  • مدیریت جهانگردی: با توجه به اینکه کشور ایران از پتانسیل های بسیار زیادی برای جذب گردشگر از سراسر جهان برخوردار است ، بنابراین با برنامه ریزی و همت مسئولین در راستای جذب گردشگر و توریست ، آینده بسیار روشنی در انتظار فارغ التحصیلان رشته جهانگردی می باشد.
  • مدیریت فناوری اطلاعات: فارغ التحصیلان این رشته با تسلط به مباحث تئوری مدیریت و منابع انسانی و با فراگیری مباحث تخصصی و آشنایی با دروس کامپیوتر و IT ، امکان برقراری ارتباط با سطوح عملیاتی و هدایت موسسات تولید کننده نرم افزار سازمانهای بزرگ را بر عهده خواهند داشت.
  • مدیریت بیمه: فارغ التحصیلان این گرایش با کسب مهارت های لازم قادر خواهند بود تا در سمت مدیریت ، سازمان های بیمه کشور را توسعه و ارتقا دهند و با راه اندازی دفاتر نمایندگی علاوه بر بهینه سازی شبکه فروش ، خدمات مشاوره ای به اقشار مختلف بیمه گذاران بدهند و از هزینه های مختلف جامعه پیشگیری کنند.
 
 
توانایی های مورد نیاز رشته مدیریت
داوطلب باید از توان کافی در درس‌های ریاضی، آمار، اقتصاد و زبان انگلیسی برخوردار باشد و درک بالایی در فهم مطالب به ویژه در زمینه امور مالی داشته باشد، قدرت رهبری، اعتماد به نفس، روابط اجتماعی خوب، توان تجزیه و تحلیل و قدرت بیان قوی از ویژگی‌های لازم برای دانشجوی رشته مدیریت در تمامی گرایش‌هاست. البته در گرایش های بازرگانی و صنعتی باید به مسائل تجاری و اقتصادی نیز علاقه مند باشد و برای تجزیه و تحلیل مطالب باید در درس ریاضی قوی بوده و بتواند مطالب را به درستی و زیبایی بیان کند. دانشجوی رشته مدیریت باید خلاقیت، نوآوری و قدرت تشخیص خوبی داشته باشد تا بتواند نتیجه تصمیمی را که امروز می‌گیرد، در آینده ارزیابی کند و بدین وسیله از انجام کارهای بی‌فایده که گاه می‌تواند ضرر و زیانهای غیرقابل جبرانی نیز به همراه داشته باشد، جلوگیری کند.
آیا نقش های مدیریتی برای خانم ها مناسب هستند؟
یکی از رموز موفقیت سازمان‌های پیشرو در جهان استفاده از نیروهای خانم در امور مختلف بویژه زمینه‌ های مدیریتی است. مدیریت منابع انسانی یکی از بخش‌های بسیار مهم و اساسی در هر سازمان است که وظیفه تعامل مدیران سازمان با کارمندان خود را برعهده دارد، معمولاً آقایان برای تصدی این شغل مناسب نیستند، زیرا اغلب آن‌ها خجالتی بوده و یا از صحبت رودر رو با کارمندان خود فراری هستند، در عوض خانم‌ها به دلیل اینکه قدرت تعامل اجتماعی بالاتری دارند و معاشرتی‌تر هستند ، می‌ توانند با کارمندان در خصوص مشکلات ارتباط برقرار کنند و نقص‌ها و ضعف‌های سیستم را بر طرف کنند و کارایی سازمان را بالا ببرد.
 
 
بهترین گرایش رشته مدیریت کدام است؟
اگر بخواهیم تنها بر اساس بازار کار فارغ‌ التحصیلان هر یک از گرایش‌های رشته مدیریت به سوال فوق پاسخ دهیم، به نظر می‌رسد در شرایط فعلی گرایش‌های مدیریت بازرگانی و MBA از بازار کار بهتری برخوردار باشند، لیکن سایر رشته ها و گرایش ها نیز با توجه به شرایطی که هر فرد دارد می‌تواند مناسب باشد.
رشته مدیریت دولتی برای کسانی که درک مباحث کمّی برایشان دشوار است و احتمالاً در حال حاضر در سازمان‌های دولتی مشغول به کارند یا در آینده شانس استخدام در سازمان‌های دولتی را دارند رشته مناسبی است. همچنین برای دانشجویانی که از رشته‌های غیرمرتبط مانند رشته زبان انگلیسی، حقوق یا ادبیات قصد دارند در مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت ادامه تحصیل دهند، گرایش مناسب‌تری است.
چنانچه با مطالعه منابع فوق نیاز به آشنایی بیشتر با رشته مدیریت و یا بازار کار سایر رشته ها همچون بازار کار رشته معماری ، بازار کار رشته مهندسی شیمی، …  داشتید می توانید همواره با مشاوران مرکز الو مشاوره در تماس باشید.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آینده شغلی و بازار کار رشته مدیریت

با مشاوران گروه الومشاوره از تلفن ثابت بدون کد و صفر با شماره زیر تماس بگیرید

9099072958

پاسخگویی از 9 صبح تا 9 شب حتی ایام تعطیل

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.