بازار کار رشته مشاوره – آینده شغلی

۱۹۹ بازديد
بازار کار رشته مشاوره - آینده شغلی
 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بازار کار رشته مشاوره - آینده شغلی

با مشاوران گروه الومشاوره از تلفن ثابت بدون کد و صفر با شماره زیر تماس بگیرید

9099072958

پاسخگویی از 9 صبح تا 9 شب حتی ایام تعطیل


رشته مشاوره در میان رشته‌‌ های علوم انسانی مجموعه‌‌‌ ای از دانش‌ های به هم پیوسته می باشد که به بررسی چگونگی استفاده از اصول و فنون روانشناسی در برقرای ارتباط با مراجع ، کمک به بهبود فضای آموزشی ، تشخیص اختلال های کودکان ، اختلال های یادگیری و … می پردازد. همچنین این رشته به بررسی مبانی ، اصول ، اهداف ، روش‌ها و حل زمینه‌ ها و عوامل تعلیم و تربیت می ‌پردازد و از روش عقلی و بحث‌ های فلسفی در تعلیم و تربیت و روش‌ های علمی و یافته‌ های روان‌شناسی ، جامعه‌شناسی و… در مباحث نظری و کاربردی سود می ‌برد ، بنابراین یک مشاور باید بتواند با صبر و بردباری و آرامش درونی خود ، فضای مناسبی برای مراجعه کننده ایجاد کند.
 رشته مشاوره در چهار گرایش مشاوره خانواده ، مدرسه ، شغلی و توانبخشی ارائه می گردد. اگر کمک کردن به دیگران را دوست داشته و می خواهید تغییرات مثبتی در زندگی آن ها ایجاد کنید ، شغل مشاور می تواند برای شما مناسب باشد. در ادامه اطلاعات کاملی در مورد وظایف  مشاور ، مهارت و توانمندی های مورد نیاز مشاور و بازار کار و فرصت های شغلی رشته مشاوره ارائه می شود.
مهارت و توانمندی های مورد نیاز رشته مشاوره
  • توانایی ایجاد اعتماد و احساس راحتی در مراجعان به منظور دریافت اطلاعات مناسب جهت راهنمایی دقیق تر
  • مهارت های ارتباطی قوی مانند گوش دادن و صحبت کردن آرام و تاثیر گذار
  • به چالش کشیدن مراجعان در جهتی مثبت ، و قرار دادن مراجعه کننده در فضایی که بتواند مشکل و مسئله خود را به خوبی با مشاور درمیان بگذارد.
  • صبر و تحمل بالا
  • همدلی و نگرش بدون پیش داوری
  • توانایی کار با همه افراد با هر پیش زمینه ای
  • خود آگاهی و توانایی بررسی ارزش ها و تفکرات خودتان به منظور جلوگیری از تأثیر گذاری مراجعین بر افکار و عقاید علمی و اصولی شما
  • پایبندی به اصول اخلاقی به منظور ارائه مشاوره و عدم ورود به حریم شخصی و مسایل خصوصی آنها
 
 
وظایف یک مشاوره خوب چیست؟
  • ایجاد ارتباطی مبتنی بر اعتماد و احترام به مراجعان
  • توافق با مراجعان برای موضوع صحبت جلسات مشاوره
  • تشویق مراجعان برای ابراز احساسات واقعی خود
  • گوش دادن دقیق ، پرسیدن سوال و درک شرایط و موقعیت مراجعان به منظور ارائه بهترین راهنمایی 
  • همدلی و همراهی کردن با صحبت های مراجعان و ایجاد چالش در صورت نیاز
  • کمک به مراجعان در طرز نگرش آن ها به اتفاقات به صورت واضح تر یا به شکلی متفاوت
  • ارجاء مراجعان به منابع کمکی دیگر در صورت نیاز
  • حفظ اسناد محرمانه مراجعین
 
 
آینده شغلی ، بازار کار و فرصت های شغلی رشته مشاوره
مشاور می تواند به صورت پاره وقت و تمام وقت در بخش های مختلف دولتی و خصوصی مانند مراکز بهداشتی و درمانی ، مراکز مشاوره ، مدارس و دانشگاه ها و… کار کند. همچنین می تواند به طور مستقل اقدام به تاسیس مرکز مشاوره نیز نماید. البته توجه داشته باشید که  فعالیت در حوزه روانشناسی و مشاوره نیازمند رعایت قوانین و مقررات مراجع ذیربط به ویژه سازمان نظام روانشناسی و مشاوره است. و از آنجا که هدف گرایش های مشاوره رشد ، پیشگیری و درمان است دارای کاربرد وسیعی در  سطح جامعه می باشد. همه مردم دارای توانمندی هایی هستند که برای رشد نیازمند مشاوره  و راهنمایی می باشند. گروهی در معرض خطر هستند که برای پیشگیری نیازمند مشاوره و راهنمایی هستند و گروهی دیگر نیز در زندگی شخصی دچار گرفتاری های ارتباطی و روان شناختی شده اند که نیازمند درمان هستند .
 
سازمان های مرتبط با هر یک از گرایش های مقطع ارشد رشته مشاوره به شرح زیر است:
۱- مشاوره  شغلی: وزارت کار ، ادارات کاریابی ، سازمان فنی و حرفه ای ، مراکز حرفه آموزی زندان ها ، مراکز خود اشتغالی کمیته امداد و سایر مراکز خیریه ، کلیه مراکز صنعتی و سازمانی ، مراکز کار درمانی ، مراکز مشاور خصوصی.
۲-مشاوره مدرسه: کلیه مراکز آموزش و پرورش از پیش دبستانی تا دبیرستان ، مراکز مشاوره دانشگاه ها ، مراکز آموزشی غیردولتی ، مراکز راهنمایی تحصیلی غیردولتی ، کلیه سازمانهای آموزشی ، مراکز مشاوره خصوصی.شرکت و ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش از جمله فرصت های استخدام در مدارس می باشد.
۳- مشاوره توان بخشی:  دانش آموختگان این گرایش در سازمانهای بسیاری می توانند خدمات مشاوره ای ارایه دهند که برخی از آنها عبارتند از ، کلیه مراکز بیمارستانی به خصوص مراکز بیماری های صعب العلاج ، هلال احمر، سازمان زندان ها ، مراکز مشاوره پلیس و نیروی انتظامی ، دادگاه های اطفال ،  در مراکز دادگاهی برای کمک روان شناختی به بزه دیدگان ، مراکز اصلاح و بازپروری بزهکاران ،مراکز پیشگیری از جرایم مربوط به قوه قضاییه ، مراکز باز پروری معتادان ، مراکز سالمندان ، مراکز نگهداری از معلولان جسمی حرکتی و…
۴- مشاوره خانواده: دانش آموختگان این گرایش می توانند با دادگاه های خانواده به منظور پیشگیری از طلاق و مشاوره حین طلاق و پس از طلاق ، مشاوره پیش از ازدواج در کلینیک های خصوصی ، مراکز معاینات پیش از ازدواج ، بازتوانی خانواده های آسیب دیده ناشی از اعتیاد ، زندانیان  در مراکز اصلاحی.فعالیت کنند.
 
 
تفاوت رشته مشاوره و روانشناسی در چیست؟
  • مراجعین مشاوره ها غالبا دارای مشکلات جدی در زندگی خود نیستند و بیشتر به دنبال حل مسائل ساده و یا گرفتن راهنمایی هستند.
  • مشاور بیشتر به مراجع کمک می کند انتخاب های مناسبی داشته باشد اما اگر مراجع در گذشته انتخاب های اشتباه متعددی داشته است نیازمند تحلیل دقیق تر و ریشه یابی مساله توسط روانشناس است.
  • مشاور کمتر به گذشته و ریشه یابی مسائل می پردازد.
  • مشاور نمی تواند اختلالات روانشناختی را درمان کند و این کار بیشتر در حیطۀ شغلی روانشناس و روانپزشک است.
  • مشاوران بیشتر در حیطه ی پیشگیری فعالیت دارند و فعالیت آنان مرتبط با افرادی سالمی است که دچار بحران شده اند.
 
 
وضعیت ادامه تحصیل رشته مشاوره
فارغ التحصیلان رشته مشاوره در صورت علاقه می توانند بعد از اخذ مدرک کارشناسی این رشته برای مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری نیز شرکت کرده و برای موفقیت بیشتر در این زمینه ادامه تحصیل داشته باشند. در جدول زیر لیست دانشگاه های سراسری که معمولا هر ساله در رشته مشاوره دانشجو جذب می نمایند را برای شما عزیزان گرد آوری نموده ایم:

دانشگاه

دانشگاه تهران دانشگاه اصفهان دانشگاه الزهرا دانشگاه اراک دانشگاه خوارزمی
دانشگاه رازی کرمانشاه دانشگاه شهر کرد دانشگاه شهید بهشتی دانشگاه شهید چمران اهواز  
چنانچه هنوز هم برای انتخاب رشته و شغل مورد علاقه خود مردد هستید و یا به دنبال تحقیق درمورد دیگر رشته ها می باشید ، توصیه می کنیم به لینک های آینده شغلی و بازار کار رشته روانشناسی ، آینده شغلی و بازار کار رشته مدیریت و …. مرجعه نموده و یا با مرکز الو مشاوره در تماس بوده تا برای رسیدن به آینده و بازار کار بهتر انتخابی درست و اصولی داشته باشید.

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بازار کار رشته مشاوره - آینده شغلی

با مشاوران گروه الومشاوره از تلفن ثابت بدون کد و صفر با شماره زیر تماس بگیرید

9099072958

پاسخگویی از 9 صبح تا 9 شب حتی ایام تعطیل

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.