خودارضایی وعوارض و پیامدهای آن

۲۷۲ بازديد
خودارضایی وعوارض و پیامدهای آنخودارضایی وعوارض و پیامدهای آن

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خودارضایی وعوارض و پیامدهای آن

با مشاوران گروه الومشاوره از تلفن ثابت بدون کد و صفر با شماره زیر تماس بگیرید

9099072958

پاسخگویی از 9 صبح تا 9 شب حتی ایام تعطیل

 

خودارضایی وعوارض و پیامدهای آن

خودارضایی جنسی (masturbation *******) یکی از انحرافات جنسی است که به صورت نوعی کسب لذت جنسی به دست خود شخص صورت میگیرد و معمولاً منجر به ارگاسم میشود ، در نسخه های قبلی راهنمای تشخیصی اختلالات روانی خود ارضایی جنسی نوعی اختلال روانی محسوب میشد، اما بعد از مدتی در نسخه های جدید آن، این فعالیت نابهنجار جنسی از لیست اختلال-های روانی حذف شده است.یکی از دلایلی که برای حذف این انحراف جنسی از دسته ی اختلالات مطرح شده، شیوع بالای آن در بین افراد است واین اختلال در کشور مانیز به طور روز افزونی افزایش داشته است حتی یک روز از سال را به نام آن نامگذاری کرده اندبه این صورت که روز جهانی خودارضایی رویدادی است که در ۲۸ ماه می هر سال و برای پشتیبانی از حق طبیعی افراد برای انجام خودارضایی برگزار می‌گردد.در طی تماس های صورت گرفته به صورت روزمره در مرکزتخصصی الومشاوره مشاوران ما به طورمکرر با سوالات مربوط با خودارضایی و راههای ترک آن مواجه بوده اندواین امرموجب آن گردید که مشاوران ما در این زمینه تخصص کافی ولازم راجهت راهنمایی شماعزیزان راکسب کند.
طبق تحقیطقات صورت گرفته درباره ی عوارض خودارضایی نتایج حاکی از آن است که خودارضایی با سلامت روانی وعشق ودوست داشتن رابطه ی معکوس دارد.
علت خودارضایی
خودارضایی ممکن است در همه ی گروههای سنی از کودکان تا افراد مسن رخ دهد و فقط محدود به دامنه ی سنی خاصی نیست اماخودارضایی در بین نوجوانان و جوانان مجرد به مراتب بیشتر از دیگر گروه های سنی و دربین پسران نسبت به دختران شیوع بیشتری دارد. مسئله ی خودارضایی زمانی موجب نگرانی های بیشتر می شود که زنان و
مردان متاهل و همچنین کودکان به علت عدم آشنایی کافی والدین به این موضوع که این مسئله یکی از مراحل رشد طبیعی در کودکان است وهمچنین عدم آگاهی برای برخورد درست با این کودکان است.به طورکلی این عوامل شامل:
۱-تغییرات جسمی،هورمونی،شناختی و هیجانی
۲-تماس با اشیاء ، تصویر ، فیلم ها و افرادی که میل جنسی را فعال می کنند .
۳-مکان و زمان خلوت و مناسب که انجام این کار را آسان می کند
۴ویژگی های روحی و رفتاری ضعیف مانند درون گرایی ، اضطراب و نداشتن مهارت های اجتماعی موجب می شود نوجوان را مستعد خودارضایی می کند .
 
 
 
علت خودارضایی در زنان متاهل
به طور کلی می توان گفت که زنانی که در رابطه ی زناشویی نیاز آنها به طرق مختلف برطرف نمی شود بیشتر به سمت خودارضایی سوق داده می شوند.
  • عدم لذت بردن زن از رابطه ی جنسی
  • اولویت دادن به نیازها مرد و نادیده گرفتن نیازهای زن
  • اتمام رابطه ی جنسی قبل از رسیدن زن به ارگاسم به دلیل اینکه مرد به ارضای جنسی میرسد
  • عدم شناخت مرد از نقاط حساس که موجب نرسیدن زن به ارگاسم و اوج لذت جنسی می شود
عوارض و پیامدهای خودارضایی
  • سلامت روانی پایین
  •  دچارشدن به خلاء عاطفی
  • افسردگی
  • اضطراب
  • عدم اعتماد به نفس وعزت نفس
  • مشکلات رسیدن به ارگاسم وزود انزالی
  • تکانشگری هم در  دختران و هم در پسران
  • خودکنترلی پایین
  • ضعف حافظه
  • عدم تمرکز حواس
  • عدم لذت بردن از رابطه ی جنسی در زندگی مشترک
یکی از نکات مهم در مورد مسئله ی خود ارضایی این است که افرادی  که مبتلا به خود ارضایی جنسی هستند، این عمل را به صورتوسواس گونه و خارج از کنترل خود انجام میدهند و همین امر ترک خودارضایی را به مراتب دشوار می کند.
 
 
راه های ترک خودارضایی
۱-گرفتن تصمیم قاطع برای ترک این عمل:زیرا داشتن اراده ی قوی و مقابله باافکار مزاحم ووسواس گونه نقش موثرومهمی برای ترک این عمل دارد برای افرادی که اراده ی آنها در این مورد ضعیف است پیشناد میکنیم که از راهکارهای تقویت اراده استفاده کنند و مدام در طول روز جمله هایی مانند من قادرم این اعتیاد رااز خود دور کنم من قادرم را تکرار کنند.
۲-ورزش کردن:ورزش کردن باعث تخلیه ی انرژی مازاد فرد و خستگی جسمی می شود یکی از استنادات به این مورد این است که خودارضایی در بین افراد ورزشکار به مراتب بسیار کمتراز افراد غیر ورزشکار است.ورزش کردن همچنین باعث کاهش افسردگی واضطراب می شود که این افسردگی و اضطراب به نوبه ی خود باعث خودارضایی می شود.
۳-شبها قبل از خواب مطالعه کنید و با لباس کامل بخوابید و بعد از بیدار شدن سریع رختخواب را ترک نمایید. همچنین هرگز به رو نخوابید.
۴-قبل از خواب میزان غذایی که خورده اید بیشتر از حدمعمول نباشد وسعی کنید که با شکم کاملاسیر به رختخواب نروید
۵-دوش گرفتن با آب سرد
۶-خودداری کردن از پوشیدن لباس های تنگ و چسبناک
۷-خودداری از مواجهه با تحریک کننده ها(عکسها و فیلم های مستهجن)
۸-خودداری از خوابیدن به روی شکم
۹-پرکردن اوقات تنهایی و سرگرم کردن خود
۱۰-استفاده از سیستم پاداش و تنبیه (پاداش برای تقویت رفتارهای مثبت و تنبیه برای کاش رفتارهای منفی)
۱۱-اگر بادوستانی ارتباط دارید که آنها هم عادت به خودارضایی دارند ارتباط خودرا با آنها محدود کنید
۱۲-در صورتی که این مشکل غیرقابل کنترل احساس شود کمک گرفتن از متخصصان حرفه ای نیز می تواند در رفع این مشکل به شماکمک قابل توجهی بکند و توصیه ی ما این است که از مشاوران مادر این زمینه کمک بخواهید.
 
 
 خود ارضایی خوب است یابد؟
برخی از افراد با ذکر کردن عوارض و پیامدهای خود ارضایی همچنان اصرار بر فواید آن دارند و می گویند اگر بتوان دفعات انجام آن را کمتر کرد می توان از پیامدهای آن کاست و حتی می توان از آن سود برد . البته که هرچه تعداد دفعات انجام خودارضایی بالاتر باشد پیامدهای آن نیز بیشتر می شود مثلا فردی که در طول روز ۳ بار اینکار را انجام می دهد مشکلات حافظه و پرخاشگری او به مراتب خیلی بیشتر از فردی است که در طول هفته یک بار آن را انجام می دهد اما به طور کلی باید متذکرشویم و این مسئله رابیان کنیم که در آینده ی زوجین و در برقراری ارتباط با شریک جنسی فرد را دچار مشکل خواهد کرد این موضوع در خیلی از کشورهای اروپایی بررسی شده است و نتایج همگی این موضوع را تایید می کنند.باتوجه به مشکلات جسمی و روحی ای که خودارضایی برای افراد به بارخواهد آورد انجام این عمل نهی میشود و این موضوع اگر در افراد متاهل اتفاق بیفتد مشکلات چندبرابر خواهدشد لذا برای کاهش این مسئله افراد باید اطلاعات کامل در رابطه با آن راکسب کنند و سپس مهارت های برای پیشگیری از انجام آن به عمل آید.

                       

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خودارضایی وعوارض و پیامدهای آن

با مشاوران گروه الومشاوره از تلفن ثابت بدون کد و صفر با شماره زیر تماس بگیرید

9099072958

پاسخگویی از 9 صبح تا 9 شب حتی ایام تعطیل

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.