مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری و آزاد ۹۸

۲۵۹ بازديد

مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری و آزاد 98

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری و آزاد ۹۸

با مشاوران گروه الومشاوره از تلفن ثابت بدون کد و صفر با شماره زیر تماس بگیرید

9099072958

پاسخگویی از 9 صبح تا 9 شب حتی ایام تعطیل

 

انتخاب رشته یک فرایند بسیار مهم در تمام مقاطع تحصیلی است و عدم آگاهی از اصول و قواعد انتخاب رشته ، باعث می شود تا داوطلب در رشته و دانشگاه مورد علاقه خود پذیرفته نشود. داوطلبانی که قصد انتخاب رشته برای کنکور سراسری را دارند ، به دلیل آنکه تا به حال در فضای انتخاب رشته  قرار نگرفته اند ، نگرانی هایی در این خصوص دارند و این نگرانی به دلیل نداشتن اطلاعات کافی از نحوه صحیح انتخاب رشته است.
 
به همین دلیل در این مطلب به هر آن چه که در انتخاب رشته آزمون سراسری اهمیت دارد پرداخته ایم که با مطالعه آن می توانید با آگاهی و آمادگی بیشتری برای انتخاب رشته اقدام نمایید.
راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۸  
زمان انتخاب رشته کنکور سراسری
حدود یک هفته پس از اعلام نتاج اولیه کنکور سراسری ، ضمن انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته  زمان انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۸ فرا می رسد و داوطلبان مجاز می توانند اقدامات لازم را در این خصوص انجام دهند.
به طور معمول به داوطلبان حدود ۱۰ روز فرصت داده می شود تا برای انتخاب رشته خود در سایت سازمان سنجش آموزش کشور اقدام نمایند ولی ممکن است فرصت مجددی نیز تحت عنوان تمدید مهلت انتخاب رشته در اختیار داوطلبان قرار داده شود.
مراحل انتخاب رشته کنکور سراسری
نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۸ به شرح مراحل زیر می باشد :
  • مراجعه به سامانه الکترونیکی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی sanjesh.org 
  • انتخاب گزینه “سراسری” از منوی قرار داده شده در سمت راست سایت
  • کلیک بر روی لینک “انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۸”
  • دریافت فرم انتخاب رشته و ثبت حداکثر ۱۵۰ کد رشته محل
  • در پایان مراحل از شماره پیگیری ارائه شده توسط سامانه پرینت تهیه نمایید و آن را تا زمان پذیرش در دانشگاه ، نزد خود حفظ کنید.
دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری
شما داوطلبان می توانید برای دانلود دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری به سایت سازمان سنجش مراجعه نمایید اما می توانید برای دسترسی آسان تر ، از لینک های قرار داده شده در جدول زیر استفاده نمایید.
نکات مهم
  • منظور از دانشگاه های سراسری عبارتند از دانشگاه های روزانه ، نوبت دوم ، غیرانتفاعی ، پردیس خودگردان و پیام نور. بنابراین انتخاب رشته این دانشگاه ها به صورت مشترک و در قالب یک فرم انتخاب رشته انجام می گیرد.
  • انتخاب رشته دانشگاه آزاد به صورت جداگانه و از طریق سایت azmoon.org انجام می گیرد.
  • رشته های مورد نظر خود را از دفترچه راهنمای انتخاب رشته مربوط به هرگروه آزمایشی ، انتخاب کنید.
 
 
راهنمای انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد ۹۸
برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد سامانه جداگانه ای تعبیه شده است و متقاضیان انتخاب رشته در این دانشگاه بایستی به سایت مربوطه مراجعه نمایند. 
زمان انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد
انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد پس از اتمام فرایند انتخاب رشته کنکور سراسری آغاز می شود و با این اوصاف پیش بینی می شوداواخر مرداد ماه ضمن انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته ، به داوطلبان حدود یک هفته فرصت داده شود برای انتخاب رشته خود اقدام نمایند.
معمولا هر ساله برخی از داوطلبان بنا به دلایلی از زمان انتخاب رشته اولیه جا می مانند به همین دلیل دانشگاه آزاد با تمدید مهلت انتخاب رشته ، این فرصت را در اختیار جاماندگان قرار می دهد تا برای انجام انتخاب رشته خود اقدام نمایند.
مراحل انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد 
انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد مجزا از سایر دانشگاه ها و از طریق سامانه الکترونیکی azmoon.org انجام می گیرد. داوطلبان باید پس از ورود به سامانه مذکور ، انتخاب رشته خود را به ترتیب مراحل زیر انجام دهند :
  • دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد
داوطلبان بایستی برای اطلاع از اینکه رشته ی آن ها در کدام یک از واحدهای دانشگاهی و با چه تعداد ظرفیت ارائه شده است ، دفترچه انتخاب رشته را از لینک قرار داده شده در سامانه دانلود و مطالعه نمایند.
  • واریز هزینه انتخاب رشته از طریق کلیک بر روی لینک “خرید کارت اعتباری”
بدون واریز هزینه ثبت نام ، امکان ثبت کدرشته محل ها وجود نخواهد داشت. بنابراین باید با کلیک برروی لینک “خرید کارت اعتباری” هزینه انتخاب رشته را توسط کارت های بانکی عضو شبکه شتاب پرداخت نمایید. چنانچه وجه مورد نطر را با موفقیت واریز نمایید ، در پایان مراحل پرداخت شناسه و رمز ثبت نام توسط سامانه به شما ارائه داده می شود.
  • کلیک بر روی لینک “انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد ۹۸”
  • درج شناسه انتخاب رشته و شناسه ثبت نام در کادر ظاهر شده (شناسه انتخاب رشته در انتهای کارنامه اولیه درج گردیده است)
  • پس از وارد شدن به صفحه اختصاصی خود ، مشخصات فردی و رشته امتحانی تان برای شما قابل مشاهده خواهد بود.
  • حال می توانید فرم انتخاب رشته را دریافت و نسبت به تکمیل آن با حداکثر ۱۰۰ کدرشته محل اقدام نمایید.
دفترچه انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد
برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد دفترچه جداگانه ای توسط سامانه azmoon.org منتشر می شود که برای همه ی گروه های آزمایشیریاضی ، تجربی ، انسانی ، هنر و زبان این دفترچه مشترک است.

دفترچه انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد ۹۸

دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد ۹۸

 
 
تحلیل کارنامه اولیه کنکور سراسری  ۹۸ 
رتبه در سهمیه در هر زیرگروه
هر یک از گروه های آزمایشی از چند زیر گروه تشکیل شده اند که در کارنامه اولیه برای هر یک از زیر گروه ها یک رتبه معین اعلام می شود و شما باید بر اساس رتبه در هر زیر گروه انتخاب رشته نمایید.
برای مثال رشته مهندسی عمران در زیر گروه یک گروه ریاضی قرار دارد و داوطلبی که این رشته را انتخاب می کند ، باید به رتبه اکتسابی خود در زیر گروه یک توجه نماید.
رتبه کشوری در هر زیر گروه 
در هر یک از زیر گروه ها یک رتبه کشوری نیز وجود دارد و این رتبه تنها برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد موثر می باشد. برای مثال داوطلب رشته علوم تجربی در صورتی که رشته ی پرستاری دانشگاه آزاد را انتخاب کند ، رتبه کشوری کسب شده در زیر گروه یک او مورد بررسی قرار داده می شود.
رتبه کل در سهمیه
این رتبه ماکزیمم نمره کل زیرگروه های هر داوطلب است  و فقط جهت اطلاع داوطلب در کارنامه قرار داده می شود ، زیرا برای انتخاب رشته فقط باید به رتبه در سهمیه و رتبه کشوری در هر یک از زیر گروه ها توجه نماید.
آخرین رتبه مجاز 
این رتبه ، رتبه آخرین نفر  مجاز برای انتخاب رشته دانشگاه های روزانه و نوبت دوم  است و در صورتی که رتبه کل داوطلب در سهمیه ، بیشتر از رتبه آخرین فرد مجاز به انتخاب رشته باشد ، نمی تواند انتخاب رشته دانشگاه روزانه و نوبت دوم را انجام دهد.
وضعیت مجاز بودن برای انتخاب رشته
چنانچه داوطلب مجاز به انتخاب رشته در دانشگاه های روزانه ، نوبت دوم ، پردیس خودگردان ، پیام نور ، غیرانتفاعی و  … باشد ،عبارت مجاز برای او در کادر های جداگانه ای  درج می گردد در غیر این صورت مجاز به انتخاب رشته این دانشگاه ها نمی باشد.
 
 
نحوه تکمیل فرم انتخاب رشته کنکور سراسری  و  آزاد ۹۸
در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۸ کد رشته های تحصیلی دانشگاه های روزانه ، نوبت دوم ، غیرانتفاعی ، پیام نور ، پردیس خودگردان و… درج شده است. داوطلبان باید بر اساس رتبه و ترازی که در زیر گروه های مختلف کسب نموده اند ، انتخاب رشته خود را انجام دهند. علاوه بر آن ، وضعیت مجاز بودن برای انتخاب رشته دانشگاه های مختلف باید در نظر گرفته شود و چنانچه داوطلبی مجاز به تحصیل در دانشگاه روزانه و نوبت دوم نشده باشد ، حق انتخاب رشته های تحصیلی این دانشگاه ها را ندارد..
انتخاب های خوش بینانه 
۲۰ درصد از انتخاب های اول فرم انتخاب رشته به بخش خوش بینانه اختصاص می یابد. در واقع این انتخاب ها بدون توجه به رتبه و تراز داوطلب است و فقط علاقه داوطلب به تحصیل در این رشته ها ، در نظر گرفته می شود.
انتخاب های واقع بینانه
انتخاب های منطقی یا واقع بینانه شامل رشته هایی است که با توجه به رتبه و تراز دوطلب ، شانس پذیرش در این رشته ها معقول می باشد. در ضمن بیشترین انتخاب ها باید به این بخش اختصاص داده شود. (بیش از نیمی از انتخاب ها در بخش واقع بینانه قرار داده می شود)
انتخاب های بدبینانه
چنانچه داوطلبی در هیچ یک از انتخاب های خوش بینانه و واقع بینانه خود قبول  نشود ، انتخاب های بدبینانه او بررسی می شود. در بخش بدبینانه رشته هایی قرار داده می شود که شانس پذیرش داوطلب در آن ها زیاد است.
 
 
سهمیه های موثر در انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۸
سهمیه مناطق
سهمیه مناطق بزرگترین سهمیه در کنکور سراسری می باشد و داوطلبان بر اساس ۳ سال آخر دوران دبیرستان خود در یکی از مناطق ۱ ، ۲ یا ۳ دسته بندی می گردند. در کارنامه اولیه همه داوطلبان ، بخشی از کارنامه به رتبه در سهمیه اختصاص داده شده است کهداوطلبان باید انتخاب رشته خود را بر اساس رتبه مندرج در بخش سهمیه  انجام دهند زیرا که این رتبه از نظر سازمان سنجش تعیین کننده وضعیت قبولی داوطلب در دانشگاه های سراسری می باشد.
سهمیه رزمندگان ، ایثارگران و خانواده شهدا
۲۵ درصد از ظرفیت هر کد رشته محل به همسر و فرزندان شهدا ، آزادگان و همسر و فرزندان آن ها ، جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر ،همسر و فرزندان آن ها اختصاص دارد. همچنین ۵ درصد از ظرفیت هر کد رشته محل به جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسر و فرزندان آن ها ، همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه اختصاص دارد.
شرط لازم برای استفاده از سهمیه رزمندگان ، ایثارگران و خانواده شهدا  ، به دست آوردن حداقل ۷۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد همان رشته می باشد و در صورتی که ظرفیت رشته ای با داوطلبان ۲۵ درصدی   تکمیل نشود از داوطلبان ۵ درصدی برای تکمیل ظرفیت استفاده می شود.
سهمیه بهیاری
۵ درصد از ظرفیت رشته پرستاری به داوطلبان دارای دیپلم نظام قدیم یا جدید رشته بهیاری که دارای ۳ سال سابقه کاری مرتبط در مراکز درمانی می باشند ، اختصاص  داده می شود..
سهمیه کارمندی
کارکنان و کارمندان دانشگاه های علوم پزشکی در رشته های پزشکی ، مشمول ۲۰ درصد ظرفیت دانشگاه های نوبت دوم ( شبانه  ) هستند و در رشته های غیرپزشکی ۱۰ درصد از ظرفیت دانشگاه های شبانه به کارمندان وزارت علوم و کارمندان دانشگاه ها تعلق داده می شود..
سهمیه بسیج
سهمیه بسیج فقط برای انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد تاثیر گذار است و هیچ گونه تاثیری در انتخاب رشته کنکور سراسری ندارد. همچنین میزان موثر بودن آن وابسته  به مدت زمان دریافت کارت بسیج فعال است و متغیر می باشد.
جهت دریافت اطلاعات جامع تر می توانید مطلب سهمیه های موثر در انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۸ مطالعه فرمایید.
 
 
تفاوت رشته های متمرکز و نیمه متمرکز 
به طور کلی رشته های ارائه شده در کنکور سراسری به ۲ صورت متمرکز و نیمه متمرکز می باشد. ملاک قبولی در رشته های نیمه متمرکز ، کسب حد نصاب لازم در آزمون و همچنین شرکت در مصاحبه می باشد.
داوطلبانی که رشته های نیمه متمرکز را در فرم انتخاب رشته خود قرار می دهند ، چنانچه دارای نمره لازم باشند برای انجام مراحل مصاحبه علمی ، آزمون عملی و معاینات پزشکی دعوت خواهند شد و اگر در این مراحل نیز نمره لازم را به دست آورند ، گزینش آن ها نهایی خواهد شد.
  • برای انتخاب رشته های نیمه متمرکز ، از نظر تعداد هیچ محدودیتی وجود ندارد اما در نهایت برای مصاحبه در دو رشته از شما دعوت خواهد شد.
  • چناچه اولویت شما حتما پذیرش در رشته های نیمه متمرکز می باشد ، توصیه می شود این رشته ها را در انتخاب های اول فرم انتخاب رشته خود قرار دهید.
 
 
نکات مهمی که باید برای انتخاب رشته در نظر داشته باشید
علاقه : توجه به علاقه داوطلب ، مهم ترین معیار انتخاب رشته می باشد و همانطور که می دانید اگر شما رشته ای را از دانشگاه های روزانه پذیرفته شوید ولی علاقه ای به ادامه تحصیل در آن رشته نداشته باشید ، یکسال از تحصیل در دانشگاه های روزانه محروم خواهید شد. بنابراین با در نظر گرفتن روحیه کاری و علاقه و استعداد خود ، یک انتخاب رشته اصولی انجام دهید.
دوری دانشگاه و مسافت : تحصیل در استانی غیر از استان محل زندگی نیازمند صرف هزینه های زیاد برای رقت و آمد ، اقامت ، خوابگاه و .. می باشد علاوه بر آن شما باید مواردی مانند دوری از خانواده و کمبود امکانات را نیز در نظر بگیرید.
شهریه دانشگاه : همانطور که می دانید فقط تحصیل در دانشگاه روزانه رایگان می باشد و برای تحصیل در دانشگاه های نوبت دوم ، پیام نور ، غیرانتفاعی ، پردیس خودگردان و آزاد باید شهریه پرداخت کنید. بنابراین باید شرایط مالی خود را نیز در زمان انتخاب رشته بسنجید تا پس از پذیرش در دانشگاه ، مشکلی در خصوص پرداخت شهریه نداشته باشید.
بازار کار : در حال حاضر و در وضعیت فعلی کشورمان ، می توان گفت که فقط رشته های علوم پزشکی از بازار کار مساعدتری برخوردار است ولی اگر هدف شما از تحصیل در یک رشته ، وارد شدن به بازار کار آن رشته است می توانند از شاغلین زمینه ، راهنمایی بگیرید و با آگاهی کامل انتخاب رشته انجام دهید.
همانطور که می دانید انتخاب رشته یک فرایند بسیار مهم و بیشترین نقش را برای پذیرش شما دارد بنابراین باید از مشاوران مجرب و متخصصی که در این زمینه فعالیت دارند ، راهنمایی دریافت کنید. به همین منظور می توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی الومشاوره تماس بگیرید.

                       

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری و آزاد ۹۸

با مشاوران گروه الومشاوره از تلفن ثابت بدون کد و صفر با شماره زیر تماس بگیرید

9099072958

پاسخگویی از 9 صبح تا 9 شب حتی ایام تعطیل

  

 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.