آیا جراحی زیبایی نشانه ی بیماری است؟

۲۳۸ بازديد
 آیا جراحی زیبایی نشانه ی بیماری است؟آیا جراحی زیبایی نشانه ی بیماری است؟

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آیا جراحی زیبایی نشانه ی بیماری است؟

با مشاوران گروه الومشاوره از تلفن ثابت بدون کد و صفر با شماره زیر تماس بگیرید

9099072958

پاسخگویی از 9 صبح تا 9 شب حتی ایام تعطیل

 

یکی از مسائلی که امروزه اهمیت فراوانی پیدا کرده است زیبایی دوستی و زیبایی طلبی است که بیشتر ناشی از تغییرات فرهنگی ،ارزشی  و تبلیغات رسانه ها و فضای مجازی می باشد. واکنون کشور ما در جایگاه بیستمین کشور در رتبه بندی کشورهایی که میزان جراحی پلاستیک در آن ها بالاست قرار دارد ، ایران همچنین در جراحی زیبایی بینی از کشورهای دیگر پیشی گرفته است.
آیا جراحی زیبایی نشانه ی بیماری است؟
حال ممکن است این سوال برای خیلی از ما پیش بیاید که آیا افرادی که عمل جراحی زیبایی را انجام می دهند به راستی افراد مشکل داری هستند ؟یا دارای نقص های واقعی هستند  و برای رفع نقص های زیبایی به دنبال این گونه عمل ها می روند.یکی از جنبه های روان شناختی مورد برسی در ارتباط با جراحی های زیبایی ، تصویر بدنی است .تصویر بدنی یک تجربه روانشناختی چند وجهی است که شامل افکار ، عقاید و احساسات ارزیابی کننده و رفتارهایی در رابطه با ظاهر فیزیکی و جسمانی شخص می باشد که تحت تاثیر متغییرهای مختلفی است که می تواند در موقعیت های مشخص تغییر کند.
باید ذکر کنیم که در میان افرادی که به سراغ عمل های زیبایی می روند دو دسته از افراد وجود دارند:دسته اول افرادی هستند که دارای یکنقص واقعی هستند ،یعنی نقصی که نه تنها در نظر خود فرد بلکه در نظر دیگران نیز آشکار است.علاوه بر این افراد دسته ی دیگری نیز وجود دارند که بدون هیچ مشکلی یا وجود یک نقص جزئی در ظاهر بیشتر به دلیل نقص در تصویر ذهنی ای که از خود دارند به سراغ عمل های زیبایی می روند این گونه افراد پس از یک عمل جراحی به سراغ عمل های دیگر  می روند و مکررا دست به عمل های متعددی می روند و یکی از مشخصه های این افراد انجام دادن عمل های زیبایی مکرر است. و هزینه های هنگفتی را برای این گونه عمل ها هزینه می کنند.می توان گفت که این دسته افراد یک اشتغال ذهنی وسواس گونه درباره زیبایی خود دارند .وهمین دو دسته افراد دارای اختلال را از افراد بدون اختلال تفکیک می کند به این صورت که دسته اول از نظر روانی مشکلی ندارند اما دسته دوم مبتلا به اختلال بدریخت انگاری یا بدشکی هستند .
 
 
جراحی پلاستیک در ایران
جراحی‌های فک و صورت، تزریق ‌ها، جراحی‌ های لیفت و لایپوساکشن، اصلی ترین جراحی های زیبایی در ایران محسوب می شوند.
در ایران، رینوپلاستی (جراحی بینی) بیشترین میزان عمل‌ های جراحی زیبایی را به خود اختصاص داده است. آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد، چرا که در این زمینه تنها وزارت بهداشت می ‌تواند آمار ارائه کند.
جراحی پلک (بلفاروپلاستی)، لیپوساکشن، بوتاکس، تزریق فیلر و ژل در رتبه های بعدی عمل های زیبایی تهاجمی و کم تهاجمی در بین ایرانیان قرار دارند.
 
 
اختلال بدشکلی بدن یا بدریخت انگاری
بدشکلی بدن یکی از اختلالاتی است که در طبقه اختلالات وسواس قرار گرفته است زیرا این افراد مدام اشتغال ذهنی وسواس گونه به تصویر بدنی خود دارند که در هنگام هجوم این افکار فرد دچار اضطراب و تنش می شود.
افرد مبتلا به اختلال بدشکلی بدن(Body Dysmorphic Disorder)، اشتغال ذهنی یا نقص تخیلی در ظاهر دارد و اگر نابهنجاري هاي جسمی مختصري وجود داشته باشد، نگرانی بیمار به طور آشکاري افراطی است.برای نمونه بینی فرد ممکن است که کمی بزرگ باشد اما نه به آن شدتی که فرد مبتلا به اختلال بدشکلی یا بدریخت انگاری فکر می کند مثلا این فرد ممکن است که فکر کند بینی او تمام صورت او را پوشانده است و هیچ زیبایی در ظاهر ندارد.
 
 
 اختلال خود زشت انگاری می تواند باعث بروز علائم زیر شود
 آیا جراحی زیبایی نشانه ی بیماری است؟آیا جراحی زیبایی نشانه ی بیماری است؟
۱. فکر کردن به مشکل برای مدتی طولانی در طول روز و به صورت مداوم و هر روزه (این نقص‌ ها یا خیالی هستند و یا در صورت وجود، بسیار جزیی و بی‌ اهمیت‌ اند به طوری که فرد به صورت افراطی از آن رنج می‌ برد.)
شایع‌ ترین نگرانی‌ های این افراد عبارت است از نگرانی در مورد سایز بدن، بد شکلی بدن، قد، سینه‌ ها، مو ، عضلات و آلت.
۲. نگرانی در مورد شکست در مراحل و چالش های زندگی به خاطر ظاهر فیزیکی
• این اختلال اغلب باعث احساس ناراحتی شده و همچنین باعث می شود که این افراد در مورد ظاهر خود بارها و بارها از دوستان و یا اعضای خانواده خود سوال بپرسند.
• البته در نهایت نیز جواب های آنها را باور نمی کنند.
• همچنین ممکن است این افراد به صورت مداوم تلاش در پنهان کردن مشکل خود داشته باشند.
• این افراد ممکن است به صورت مداوم تمایل به استفاده از درمان های مختلف برای زیبایی پوست و یا انجام عمل های جراحی زیبایی داشته باشند (حتی زمانی که پزشک متخصص انجام این کارها را غیر ضروری تشخیص داده باشد.)
• تکرار عمل های جراحی زیبایی نیز از جمله علائم این اختلال است.
• موارد شدید اختلال خود زشت انگاری می تواند به اضطراب، افسردگی و یا حتی فکر کردن و اقدام به خودکشی منجر شود.
 
 
علل بیماری خود زشت انگاری چیست؟
  • علت اصلی این بیماری هنوز مشخص نیست اما فرضیه ای در این باره ارائه شده است که می گوید اختلال خود زشت انگاری مربوط به مشکلی در اندازه یا عملکرد قسمتی از مغز است که وظیفه ی پردازش اطلاعات ظاهری انسان را بر عهده دارد. اغلب افرادی که مشکلات روانی دیگری مانند افسردگی و اضطراب دارند به خود زشت انگاری مبتلا می شوند و این حقیقت می تواند از این فرضیه که اختلال خود زشت انگاری پایه و اساس ذهنی دارد حمایت کند.
  • تجربه ی ضربه ی روحی یا مشکلات عاطفی در دوران کودکی
  • کمبود اعتماد به نفس
  • مورد انتقاد قرار گرفتن توسط والدین یا دیگران (از نظر ظاهری)
  • فشار از سمت همسالان و جامعه ای که ظاهر فیزیکی و زیبایی را ارزش تلقی می کنند می تواند تاثیر به سزایی بر اختلال خود زشت انگاری داشته باشد.
  • تاثیر رسانه ها و فضای اجتماعی و ارزش تلقی کردن زیبایی های ظاهری

                      

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آیا جراحی زیبایی نشانه ی بیماری است؟

با مشاوران گروه الومشاوره از تلفن ثابت بدون کد و صفر با شماره زیر تماس بگیرید

9099072958

پاسخگویی از 9 صبح تا 9 شب حتی ایام تعطیل

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.