کنکور نظام جدید

۲۱۸ بازديد
کنکور نظام جدید

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کنکور نظام جدید

با مشاوران گروه الومشاوره از تلفن ثابت بدون کد و صفر با شماره زیر تماس بگیرید

9099072958

پاسخگویی از 9 صبح تا 9 شب حتی ایام تعطیل

 

با تغییر نظام آموزشی به سیستم ۶-۳-۳ در سال ۹۸ شاهد برگزاری دو نوع کنکور برای هر دو دسته از داوطلبان نظام قدیم و نظام جدید بوده ایم و به احتمال خیلی زیاد در سال ۹۹ نیز روال برگزاری کنکور به همین صورت باشد. اما ممکن است برای داوطلبان سوال ایجاد شود که تفاوت کنکور نظام جدید با نظام قدیم چیست ؟ ثبت نام جداگانه ای دارد ؟ آیا شیوه طراحی سوالات و منابع امتحانی متفاوت است ؟ و سوالاتی از این قبیل !
در این مطلب به بررسی کنکور نظام جدید از جمله زمان و نحوه ثبت نام ، شرایط ثبت نام و مقایسه آن با کنکور نظام قدیم پرداخته ایم که می توانید با مطالعه آن اطلاعات جامعی را کسب نمایید.
جزئیات ثبت نام کنکور نظام جدید
زمان و نحوه ثبت نام
ثبت نام کنکور نظام جدید همانند کنکور نظام قدیم در اواخر بهمن ماه آغاز می شود و داوطلبان حدود یک هفته الی ۱۰ روز فرصت دارند با مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی sanjesh.org برای ثبت نام خود اقدام نمایند. 
بنابراین ثبت نام کاملا به صورت اینترنتی و از طریق سامانه مربوطه انجام می گیرد و هر یک از داوطلبان بایستی هزینه ثبت نام را با خرید کارت اعتباری واریز نموده و مراحل ثبت نام خود را آغاز نمایند.
مرحله اول
در مرحله اول باید وارد سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org شده و بر روی لینک “ثبت نام کنکور سراسری” کلیک نمایید.
ثبت نام کنکور نظام جدید
مرحله دوم
 خرید کارت اعتباری مربوطه و دریافت شماره سریال ۱۲ رقمی آن برای ثبت نام در کنکور سراسری الزامی می باشد. لذا، برای انجام این کار می بایست بر روی لینک “خرید سریال ثبت نام” کلیک نموده و مطابق تصویر اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید ، لیکن ، توجه داشته باشید که گروه آزمایشی خود را درست مشخص نمایید.
نکته: چنانچه تمایل به ثبت نام در دانشگاه غیرانتفاعی و پیام نور را دارید ، گزینه علاقمندی آن را فعال کنید.
ثبت نام کنکور نظام جدید
مرحله سوم
در این مرحله باید هزینه ثبت نام را از طریق کارت های عضو شبکه شتاب که دارای رمز دوم هستند ، پرداخت نمایید.
ثبت نام کنکور نظام جدید
مرحله چهارم
پس از دریافت کد پیگیری ، بایستی مجددا به سامانه ثبت نام مراجعه نموده و شماره سریال را در فیلد مربوطه درج کنید. پس از انجام تمام مراحل فوق بایستی نوع مدرک دیپلم خود را انتخاب و بر روی “تایید” کلیک کنید.
ثبت نام کنکور نظام جدید
مرحله پنجم
در این مرحله داوطلبان باید سوابق تحصیلی خود را به ثبت برسانند. همانند تصویر بایستی کد سوابق تحصیلی دیپلم و کد دانش آموزی خود را در فیلدهای مشخص شده درج کنید.
ثبت نام کنکور نظام جدید
مرحله ششم
در نهایت باید عکس داوطلب را بارگذاری نموده و فرم ثبت نام خود را تکمیل کنید و شماره پرونده و کدپیگیری را پرینت گرفته و تا پایان مراحل پذیرش در کنکور سراسری نزد خود نگه داری نمایید.
ثبت نام کنکور نظام جدید
دفترچه راهنمای ثبت نام
برای اطلاع از شرایط و ضوابط ثبت نام و پذیرش دانشجو بایستی دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور سراسری را دانلود و با دقت بررسی نمایید.

دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور سراسری

دفترچه ثبت نام کنکور سراسری نظام جدید ۹۸

(برای دانلود دفترچه بر روی لینک کلیک کنید)

دفترچه ثبت نام کنکور سراسری نظام جدید ۹۹

(همزمان با انتشار دفترچه لینک فوق فعال می شود)

شرایط ثبت نام
  • دانشجویان دوره های روزانه برای ثبت نام کنکور سال ۹۹ بایستی حداکثر تا ۲۵ اسفندماه ۹۸ از دانشگاه خود انصراف دهند و پس زا ثبت نام کنکور ۹۹ و شرکت در انتخاب رشته ، فقط مجاز به انتخاب رشته های دانشگاه غیرروزانه می باشند.
  • داوطلبانی که از سال ۶۴- ۶۳ دو بار در دانشگاه سراسری پذیرفته شده اند ، مجاز به ثبت نام کنکور ۹۹ نمی باشند.
  • داوطلبان دارای مدرک دیپلم فنی حرفه ای نظام قدیم فقط در صورت ارائه مدرک پیش دانشگاهی یا کاردانی مجاز به ثبت نام خواهند بود.
  • دانش آموزان نظام جدید بایستی حداکثر تا ۳۱ مرداد ماه مدرک دیپلم خود را دریافت نمایند.
 
 
 
تاثیر معدل در کنکور نظام جدید
مهم ترین بحث در کنکور نظام جدید این است که آیا سوابق تحصیلی و معدل نهایی تاثیری بر نمره آزمون دارد یا خیر ؟ طبق اطلاعیه سازمان سنجش آموزش کشور معدل نهایی داوطلبان به میزان ۳۰ درصد در نمره آن ها تاثیر مثبت دارد و به زبان ساده تر داوطلبان دارای معدل بالا تاثیر مثبت ۳۰ درصدی در کارنامه کنکور خود مشاهده خواهند کرد اما داوطلبان دارای معدل پایین فاقد تاثیر مثبت و منفی هستند.
  • داوطلبان دارای مدرک دیپلم نظام آموزشی جدید در رشته های علوم تجربی ، ریاضی فیزیک ، علوم انسانی و علوم معارف اسلامی مشمول اعمال سوابق تحصلی هستند و  سوابق تحصيلی ديپلم به میزان حداكثر ۳۰ درصد و به صورت تأثير مثبت در نمره‌ كل نهایی کنکور آن ها لحاظ می شود.
  • داوطلبان دارای دیپلم نظام آموزشی قدیم در رشته های ریاضی فیزیک ، علوم تجربی ، علوم انسانی و علوم معارف اسلامی که مدرک دیپلم خود را از سال ۸۴ الی ۹۷ دریافت نموده اند ، مشمول اعمال سوابق تحصیلی هستند و سوابق تحصيلی ديپلم به ميزان حداكثر ۲۵ درصد و با تاثير مثبت لحاظ می شود و داوطلبان دارای مدرک پيش‌دانشگاهی رياضی و فيزیک ، علوم تجربی ، علوم انسانی ، علوم و معارف اسلامی و هنر که مدرک دوره پيش‌دانشگاهي خود را از سال تحصيلی ۹۱-۱۳۹۰ اخذ نموده‌اند ، مشمول اعمال سوابق تحصيلی بوده و سوابق تحصيلی دوره پيش‌دانشگاهی به ميزان حداكثر ۵ درصد و با تاثير مثبت اعمال می شود. در مجموع ميزان تاثير سوابق تحصيلي حداكثر ۳۰ درصد است و به صورت تأثير مثبت در نمره‌ كل نهايی کنکور آن ها لحاظ ­می شود.
لازم به ذکر است داوطلبان دارای معدل پایین می توانند از شرایط ترمیم معدل در کنکور سراسری مطلع شده و در صورت لزوم برای آن اقدام نمایند.
 
 
 
تفاوت کنکور نظام جدید با نظام قدیم
همانطور که می دانید در سال ۹۸ برای دو دسته از داوطلبان نظام قدیم و نظام جدید کنکور برگزار شد و به تبع آن دو دسته سوال نیز طراحی گردید و هر یک از داوطلبان با توجه به سیستم آموزشی خود بایستی دفترچه سوال مربوطه را دریافت و سوالات را پاسخ می دادند. بر اساس اطلاعیه های سازمان سنجش آموزش کشور سال بعد یعنی سال ۹۹ نیز برای هر دو گروه داوطلبان ، کنکور جداگانه برگزار خواهد شد و البته این آخرین سالی خواهد بود که داوطلبان نظام قدیم می توانند در کنکور مربوط به سیستم آموزشی خود شرکت نمایند.
داوطلبان نظام قدیم می توانند در کنکور نظام جدید شرکت نمایند ؟
هر یک از داوطلبان نظام قدیم در زمان ثبت نام کنکور سراسری این انتخاب را دارند که در کنکور نظام قدیم یا نظام جدید شرکت نمایند و هیچ محدودیتی در این خصوص ندارند اما باید این نکته را در نظر داشت که کتب درسی و منابع امتحانی در دو نظام دارای تفاوت هایی با یکدیگر هستند و بدون شک داوطلبی که ۴ سال دروس نظام قدیم را مطالعه کرده است و بعضی از آن ها ضمن مطالعه منابع کمک آموزشی در کنکور های آزمایشی این نظام نیز شرکت کرده اند ، در کنکور نظام جدید احتمال موفقیت کمتری در مقایسه با کنکور نظام قدیم دارند و بهتر است در کنکور مربوط به همان نظام خود شرکت نمایند.
آیا ظرفیت پذیرش دانشگاه ها از داوطلبان نظام جدید بیشتر است ؟
در حواشی برگزاری کنکور سال ۹۸ شایعاتی منتشر شد با این مضمون که ظرفیت پذیرش داوطلبان نظام قدیم در کنکور سراسری فقط ۲۰ الی ۳۰ درصد خواهد بود و مابقی ظرفیت به داوطلبان نظام جدید اختصاص می یابد ! اما باید اطلاعتان برسانیم که ظرفیت پذیرش دانشگاه ها در کنکور ۹۹ بین دو نظام قدیم و جدید درصدی بندی نخواهد شد این یعنی ممکن است رتبه ۱ کنکور داوطلب نظام قدیم یا نظام جدید باشد و یا ممکن است همه قبولی های یک رشته در یک دانشگاه خاص همگی از داوطلبان نظام قدیم یا نظام جدید و یا ترکیبی از هر دو نظام باشند.
بنابراین موفقیت در کنکور ربطی به شانس ندارد. شما باید سواد خود را به درصدهای لازم برای رشته و دانشگاه مورد قبولی خود برسانید تا قبول شوید. چه نظام جدید باشید و چه نظام قدیم ، باید سوادتان به درصدهای رشته و دانشگاه مورد نظرتان برسد تا شما روی صندلی آن دانشگاه بنشنید
 
 
 
منابع درسی و مطالعاتی برای کنکور نظام جدید
تمام انتشاراتی که در زمینه منابع کنکور فعالیت دارند از جمله انتشارات گاج ، خیلی سبز ، مبتکران ، مهر و ماه و … برای داوطلبان نظام جدید کتاب های کمک آموزشی جداگانه و مطابق با آخرین تغییرات کتب درسی آن ها منتشر کرده اند بنابراین برای تهیه منابع مطالعاتی هیچ نگرانی وجود ندارد و می توانید با انجام تحقیقات زیاد کتابی را که مناسب با فهم و توانایی علمی شما می باشد ، تهیه نموده و مطالعه نمایید.
دروس عمومی
زبان و ادبیات فارسی
زبان و ادبیات فارسی
 
زبان و ادبیات فارسی
دین و زندگی
دین و زندگی
زبان عربی
زبان عربی
زبان انگلیسی
زبان عربی
رشته ریاضی
شیمی
شیمی
فیزیک
فیزیک
ریاضی
ریاضی
رشته تجربی
زیست شناسی
زیست شناسی
شیمی
شیمی
فیزیک
فیزیک
ریاضی
ریاضی
زمین شناسی
زمین شناسی
رشته انسانی
تاریخ و جغرافیا
تاریخ و جغرافیا
اقتصاد
اقتصاد
 
فلسفه و منطق
فلسفه و منطق
علوم اجتماعی
علوم اجتماعی
روانشناسی
روانشناسی
ریاضی و آمار
ریاضی و آمار
 
 
 
دفترچه سوال کنکور نظام جدید ۹۸
می توانید برای اطلاع از سطح طراحی سوالات در کنکور سال گذشته دفترچه سوال به همراه پاسخ نامه را از سایت سازمان سنجش دانلود و بررسی نمایید. 
 
 
                         
 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کنکور نظام جدید

با مشاوران گروه الومشاوره از تلفن ثابت بدون کد و صفر با شماره زیر تماس بگیرید

9099072958

پاسخگویی از 9 صبح تا 9 شب حتی ایام تعطیل 

 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.