برنامه ریزی کنکور انسانی

۲۳۹ بازديد
برنامه ریزی کنکور انسانی
 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره برنامه ریزی کنکور انسانی

با مشاوران گروه الومشاوره از تلفن ثابت بدون کد و صفر با شماره زیر تماس بگیرید

9099072958

پاسخگویی از 9 صبح تا 9 شب حتی ایام تعطیل


 
همیشه شنیده ایم که داوطلبان بسیاری با تلاش و مطالعه زیاد باز هم نتوانسته اند به اهداف خود برسند! این مسئله به خاطر این است که تلاش و کوشش می بایست حتما در مسیر درست باشد تا به موفقیت بیانجامد. درس خواندن نیز بدون برنامه ریزی و نقشه راه بی نتیجه خواهد بود مثل اینکه بخواهیم چشم بسته راه برویم! داوطلبان رشته انسانی به دلیل بالا بودن حجم دروس همیشه استرس دارند که مبادا نتوانند تمام دروس خود را مطالعه کنند لیکن یک برنامه ریزی درست و متناسب با شرایط جسمی و روحی شما می تواند باعث شود تا از تایمی که برای مطالعه صرف می کنید، بیشترین بهره را ببرید. البته خیلی از کنکوری ها این مسئله را می دانند اما نمی توانند یک برنامه ریزی مناسب و اصولی برای خودشان داشته باشند به همین دلیل قصد داریم تا در این مقاله شما را با اصول برنامه ریزی متناسب ، منابع  و ضرایب دروس مطالعاتی رشته انسانی آشنا کنیم.
ضرایب مطالعاتی کنکور انسانی ۹۹

ضرایب دروس عمومی در کنکور سراسری

عنوان درس

ضریب

زبان و ادبیات فارسی ۴
فرهنگ و معارف اسلامی ۳
زبان عربی ۲
زبان خارجی ۲
 

ضرایب دروس گروه آزمایشی انسانی در کنکور سراسری

عنوان درس

زیرگروه ۱

زیرگروه ۲

زیرگروه ۳

زیرگروه ۴

زیرگروه ۵

ریاضی ۲ ۴ ۴ ۳ ۳
اقتصاد ۱ ۲ ۳ ۲ ۲
زبان و ادبیات فارسی ۴ ۲ ۲ ۲ ۲
زبان عربی ۴ ۱ ۱ ۱ ۱
تاریخ و جغرافیا ۱ ۱ ۱ ۳ ۱
علوم اجتماعی ۱ ۳ ۲ ۲ ۳
فلسفه و منطق ۳ ۱ ۱ ۲ ۲
روان شناسی ۱ ۲ ۱ ۳ ۳
 
 
 
معرفی بهترین منابع کنکور انسانی ۹۹
انتخاب منابع کمک آموزشی مناسب و کارآمد در تکمیل شدن فرایند مطالعه و رسیدن به موفقیت جزو اصول اصلی یک برنامه ریزی منسجم و کامل است. یکی از نکات حائز اهمیت در انتخاب منابع این است که برای دروس خود تعدد منابع نداشته باشید یعنی وقت خود را برای درست و اصولی خواندن یک منبع کمک درسی خوب صرف کنید نه چندین منبع ضعیف و سطح پایین. انتشارات مناسب در زمینه منابع کمک درسی رشته انسانی:
  • ادبیات فارسی : انتشارات نشر الگو ، میکرو طبقه بندی گاج
  • عربی : گاج نقره ای ، انتشارات مبتکران ، انتشارات خیلی سبز
  • دین و زندگی : گاج نقره ای ، آبی قلم چی ، انتشارات نشر الگو
  • زبان انگلیسی : انتشارات مبتکران به قلم آقای شهاب اناری ، سیر تا پیاز انتشارات گاج
  • ریاضی : انتشارات مبتکران ، خیلی سبز ، لقمه ریاضی انتشارات مهر و ماه
  • اقتصاد : ماجرا های من و درسام انتشارات خیلی سبز ، لقمه اقتصاد انتشارات مهر و ماه
  • روانشناسی : انتشارات خیلی سبز ، آزمون های تدریجی روانشناسی انتشارات فائق ، لقمه روانشناسی انتشارات مهر و ماه
  • فلسفه و منطق : انتشارات مبتکران به تالیف آقای حجازیان ، فلسفه خیلی سبز
  • علوم اجتماعی : جامعه شناسی خیلی سبز ، جامعه شناسی مهر و ماه
  • تاریخ و جغرافیا : آبی قلم چی ، تاریخ و جغرافی رزمندگان ، جغرافی خیلی سبز ، تاریخ خیلی سبز
 
 
 
یک برنامه ریزی کنکور خوب چه ویژگی هایی دارد؟
مشخص کردن هدف
اینکه هدف شما برای شرکت در کنکور قبولی در چه رشته ای است، در برنامه ریزی از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد بود زیرا قبولی در رشته ها و دانشگاه های مختلف رتبه و درصد های متنوعی را می طلبد و طبیعی است که برای رسیدن به درصد ها و رتبه های عالی ساعت های مطالعه زیادی را در برنامه ریزی خود بگنجانید. به عنوان مثال ساعات مطالعه داوطلبی که برای قبولی پزشکی درس می خواند با داوطلب قبولی در رشته روانشناسی تفاوت زیادی خواهد داشت.
اختصاصی بودن برای هر فرد
شما در این دنیا منحصر به فرد هستید و شخص دیگری وجود ندارد که اهداف و علایقی عینا مشابه شما داشته باشد. بنابراین یک برنامه ریزی صحیح باید بر اساس خصوصیات روحی و جسمی شما تنظیم شود.
سادگی و انجام پذیری
حتما سعی کنید برنامه ای برای خودتان آماده کنید که بتوانید آن را اجرا کنید. به معنای دیگر برنامه نباید فراتر از حد توان شما باشد. دانش آموزانی که در ابتدای کار برنامه ای فضایی برای خود تنظیم می کنند! در نهایت موفق به انجام درست برنامه ریزی نشده و انگیزه ی خودشان را از دست می دهند.
انعطاف پذیری
حتما در برنامه ریزی خود ساعاتی را برای جبران زمان هایی که به دلایلی همچون اتفاقات غیر منتظره نتوانسته اید مطابق برنامه پیش بروید، داشته باشید. زیرا باعث اتفاقات عمده ای در برنامه ریزی شما خواهد شد.
تنوع و قابل ارزیابی بودن
مطالعه یک درس خاص ۵-۶ ساعت پشت سر هم روش اشتباهیست که اکثر داوطلبان دارند. حتما در برنامه خود تنوع را رعایت کنید تا ذهنتان کمتر خسته شده و مطالب بیشتری را در خود جای دهد. همچنین برنامه شما می بایست قابلیت نشان دادن میزان پیشرفت و یا پسرفت شما را داشته باشد تا متوجه نقاط ضعف خود شده و سعی در برطرف کردن آنها کنید.
 
 
نکات و توصیه های مهم در برنامه ریزی کنکور
واقعی فکر کنید
 شما توانایی های خودتان را بهتر از هر کس دیگری می شناسید بنابراین بلند پروازی نکنید و برنامه ای خارج از توان خود آماده نکنید و به مرور پیشرفت خود را بالا ببرید.
افزایش تدریجی ساعات مطالعه هفتگی
تا پایان هفته سوم فقط به ایجاد عادت مطالعه از روی برنامه بپردازید و روزانه ۲۰ دقیقه( درهرهفته) به ساعت برنامه ی خود اضافه کنید. پس از یک ماه ساعت مطالعه هفتگی شما ۱۰ساعت افزایش خواهد داشت و به این صورت پس از رسیدن به حد مطلوب، تداوم و استمرار خواهد یافت.
برنامه ریزی برای درس های سخت
مباحث پیچیده و سخت را زمانی مطالعه کنید که کارایی و توان ذهنی بالایی دارید. مثلا، درس های محاسباتی و مفهومی مانند عربی و ریاضی را در صبح که آمادگی ذهنی بالاتری دارید مطالعه کنید.
-پس از ۴۵ تا یک ساعت مطالعه بی وقفه حتما تایم استراحت کوتاهی در حد ۱۰-۱۵ دقیقه داشته باشید.
-یادداشت برداری ، نوشتن نکات مهم ، حاشیه نویسی و خلاصه نویسی هم از نکات بسیار مهم کنکوری خواندن است.
-برنامه ریزی خود را براساس ضرایب دروس در کنکور بچینید و ساعات بیشتری را برای دروسی که ضرایب بیشتری دارند اختصاص دهید.
برای تست ها نیز برنامه ریزی کنید
 تا حد ممکن تعداد تست هایی که قرار است در یک هفته کار کنید را مشخص کنید تا بتوانید برای تست ها هم برنامه ریزی کنید. در دروسی که احساس ضعف می کنید حتما هر روز تست زنی داشته باشید، کم بودن تعداد تست ها مهم نیست تداوم مهم است. مثلا اگر هر شب چند عدد تست ریاضی حل کنید پس از مدتی میزان پیشرفت خود و بالا رفتن سرعت تست زنی را در این درس احساس خواهید کرد.
ورزش روزانه حتما لازمه!
پیشنهاد می کنیم حتما روزانه ۱۵ الی ۳۰ دقیقه را به ورزش سبک اختصاص دهید. انجام نرمش های سبک در سرحال بودن و افزودن انرژی شما نقش مهمی خواهد داشت.
خواب کافی داشته باشید
 سر وقت خوابیدن باعث می شود تا شب ها زودتر بخوابید و صبح ها هم زودتر و سرحال تر از خواب بیدار شوید. تنظیم خواب برای درس خواندن و کنکور یکی از اصول اولیه است.
تفریح هفتگی یادت نره!
روز جمعه یا وسط هفته و یا هر روزی که احساس می کنید نیاز به تفریح دارید، تفریح کنید با دوستان خود بیرون رفته و به تفریح مورد علاقه تان بپردازید.
 
 
چطور برای مرور درس ها برنامه ریزی کنیم؟
مرور از مهم ترین فرایند های آمادگی کنکور است که باعث تسلط شما بر روی اطلاعات و مباحث می گردد. امکان ندارد داوطلبی تنها با یکبار مطالعه به درک درستی از اون مطلب برسد لذا، رمز یادگیری موثر تکرار مطالب است. تکرار یکی از اهرم های قدرتمند داوطلبان کنکوریست که باعث می شود مغز به اصطلاح شیر فهم بشود!
برنامه ریزی تابستان برای کنکور
تابستان فرصت مناسبی برای جبران اشکالات و عقب افتادگی ها در دروس پایه است، پس آن را غنیمت بدانید.در برنامه ریزی تابستان دو هدف را فراموش نکنید: ۱- برنامه ریزی برای نقاط قوت و دروسی که در آنها قوی تر هستید. ( نقاط قوتتان را حفظ کنید)
۲- برنامه ریزی برای نقاط ضعف و دروسی که در آنها ضعیف هستید. ( نقاط ضعف خود را شناسایی و تقویت کنید)
هر روز چه درس هایی بخونیم؟
شما دو مجموعه درس برای برای کنکور پیش روی خود دارید، دروس عمومی و اختصاصی. بنابراین برنامه مطالعاتی شما باید ترکیبی از این دو گروه باشد البته به این نکته هم توجه داشته باشید که نسبت مطالعه دروس اختصاصی و عمومی یکسان نیست.
نسبت مطالعه این دو گروه می تواند به شرح زیر باشد:
فصل تابستان۸۰ درصد زمان مطالعاتی  روزانه برای دورس اختصاصی و ۲۰ درصد برای دروس عمومی.
فصل پاییز۷۰ درصد  زمان مطالعاتی روزانه برای دروس اختصاصی و ۳۰ درصد برای دروس عمومی.
فصل زمستان۶۰ درصد  زمان مطالعاتی روزانه برای دروس اختصاصی و ۴۰ درصد برای دروس عمومی.
فصل بهار۵۰ درصد  زمان مطالعاتی روزانه برای دروس اختصاصی و ۵۰ درصد برای دروس عمومی.
 
 
 
در برنامه ریزی مون با فضای مجازی( اینستاگرام، تلگرام،…) چه کنیم؟
استفاده از شبکه های اجتماعی خیلی شیرین و جذاب است پس باید بسیار کنترل شده باشد زیرا در غیر این صورت شما را از برنامه مطالعاتی خود عقب خواهد انداخت و ممکن است این عقب ماندن غیر قابل جبران باشد.  می توانید در ماه های ابتدایی تا حد امکان برای با خبر شدن از اخبار و مطالب کنکوری، بعد از اجرای کامل برنامه ۴۵ دقیقه تا یک ساعت را اختصاص بدید برای استفاده از گوشی تا استفادتون بیشتر از حد مشخصی نشده و لطمه ای به زمان و کیفیت درس خواندن شما نرساند.
 
 
شرایط محیط مطالعه چطور باید باشد؟
علاوه بر صندلی و حالت نشستن شما که خیلی اهمیت دارد و می بایست صاف نشسته و روی کتاب خم نشوید، محیط مطالعه نیز باید دارای شرایطی باشد من جمله:
  • مکان مطالعه باید دارای نور کافی و تهویه مناسب باشد.
  • بهتر است مکان مطالعه ثابت و اختصاصی باشد. مثلا اگر نمی توانید هر روز به کتابخانه بروید بهتر جای مناسبی را در منزل برای مطالعه در نظر بگیرید.
  • هر وسیله ای که حواستان را پرت می کند از اطراف خود دور کنید و محیط اطرافتان را طوری آماده کنید که تمرکز شما را حین مطالعه مخدوش نکند.
 
 
شرکت در آزمون های آزمایشی چقدر در رسیدن به موفقیت شما برای کنکور تاثیر گذاره؟
هدف از شرکت در آزمون های آزمایشی انسجام برنامه ی مطالعاتی و بهبود کیفیت آموزشی داوطلب کنکوری است. به این معنا که می توان از طریق آزمون های آزمایشی وضعیت درسی خود را با سایر رقبای هم گروه خود بسنجید و ارزیابی کنید. از آزمون های به نام و مطرح می توان ازمون های آزمایشی زیر را معرفی کرد:
  1. اولین و قدیمی ترین موسسه برگزاری آزمون های آزمایشی کشورکه سالهاست در این عرصه کار می کند و دارای جامعه آماری بالاییست کانون فرهنگی و آموزشی قلم چی است. بنابراین چنانچه به دنبال سنجش و یافتن نقاط قوت خودتان بوده و از حضور در یک جو پر فشار رقابتی ترسی ندارید و تنها به دنبال پیشرفت در دروس خود هستید شرکت در این آزمون ها را به شما توصیه می کنیم.
  2. آزمون های آزمایشی گزینه دو نیز از نظر سابقه و قدمت بعد از کانون در رتبه دوم قرار دارد و شعار اصلی آنها تطابق تست های آزمون ها با تست های کنکور سراسریست.
  3. آزمون های نوپای گاج نیز این روز ها با تبلیغات و جوایز زیادی که برای دانش آموزان در نظر گرفته بسیار پر طرفدار است و بر خلاف تازه کار بودن تست هایی با کیفیت و هم سطح کنکور سراسری طرح می کند.
  4. افرادی که فکر می کنند تست های آزمون های آزمایشی سنجش را طراحان واقعی کنکور، مطرح می کنند در اشتباهند. سیستم آزمون های آزمایشی تحت نظر تعاونی سازمان سنجش است اما به طور کلی سطح تست های سنجش نرمال است.
 
 
آیا برای آمادگی در کنکور ۹۹ داشتن مشاور حتما لازمه؟
اگر می توانید تمامی نکات و مطالبی را که در این مقاله گفته شد را اجرا کنید و از اراده و انگیزه بالایی برای رسیدن به هدف خود برخوردار هستید حتما نیازی به داشتن مشاور و پرداخت هزینه های بالا نیست. اما اگر حس می کنید باز هم در نوشتن برنامه ریزی دچار مشکل خواهید شد و نیاز به نظارت یک نفر که پیگیر کارهای شما باشد، دارید حتما با توجه به شرایط خودتان یک مشاور و پشتیبان انتخاب نمایید. در این راستا مشاوران برتر مرکز الو مشاوره نیز می توانند شما را در انجام برنامه ریزی برای رسیدن به موفیت در کنکور سراسری راهنمایی کنند.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره برنامه ریزی کنکور انسانی

با مشاوران گروه الومشاوره از تلفن ثابت بدون کد و صفر با شماره زیر تماس بگیرید

9099072958

پاسخگویی از 9 صبح تا 9 شب حتی ایام تعطیل

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.