بازار کار رشته بینایی سنجی-آینده شغلی

۲۲۹ بازديد
آینده شغلی و بازار کار رشته بینایی سنجی
 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بازار کار رشته بینایی سنجی-آینده شغلی

با مشاوران گروه الومشاوره از تلفن ثابت بدون کد و صفر با شماره زیر تماس بگیرید

9099072958

پاسخگویی از 9 صبح تا 9 شب حتی ایام تعطیل


 
بینایی‌سنجی یا اپتومتری‏ آزمایش چشم و ساختارهای مربوط به آن است برای کشف اختلالات بینایی و تجویز عدسی‌های مناسب یا دیگر وسایل کمک‌کننده به بینایی یا تمرین‌های چشمی برای جبران کاستی‌های دید. علم بینایی‌سنجی با دو شاخه اصلی چشم پزشکی و بینایی سنجی (اپتومتری) وظیفه حفظ و نگهداری سلامت و بهداشت عضو حساس بینایی را بر عهده دارد و با کمک ابزارها و دستگاه های موجود به بررسی و شناسایی مشکلات بینایی افراد می پردازد. پس از تشخیص نوع و میزان مشکلات بینایی مراجعان ، از طریق تجویز وسایل کمک بینایی مانند عینک ،‌ لنزهای تماسی و انجام یکسری تمرینات و ورزش های چشمی و دادن توصیه ها و دستورات بهداشتی لازم به کارایی بیشتر سیستم بینایی آنها کمک می نماید. در ادامه این مطلب اطلاعات کاملی درباره وظایف ، دانش و مهارت مورد نیاز ، تحصیلات و بازار کار  رشته بینایی سنجی را برای علاقه مندان به این رشته ارائه خواهیم داد.
فرصت های شغلی و بازار کار رشته بینایی سنجی
فارغ التحصیل رشته بینایی سنجی می تواند در بیمارستان ها ، کلینیک ها و سایر مراکز درمانی مشغول به کار شود. او می تواند در حوزه بهداشت چشم و مشکلات بینایی به انواع سازمان های آموزشی ، خدماتی ، صنعتی و نظامی مشاوره داده و با آنها همکاری کند. و در صورت داشتن شرایط لازم می تواند با اخذ مجوزهای لازم دفتر کار شخصی راه اندازی کند. همچنین بینایی سنج می تواند به ساخت و فروش عینک های طبی نیز بپردازد که برای این کار هم باید مجوزهای لازم را بگیرد.  بینایی سنج هایی که دارای مدارک تحصیلی عالی هستند هم می توانند در صورت علاقه به حوزه آموزش و پژوهش ، وارد سیستم آموزش عالی کشور شده و در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی مشغول به کار شوند. در مجموع با توجه به وجود نیاز همیشگی جامعه به بینایی سنج ها در رفع اختلالات بینایی و روند افزایشی شناخت و آگاهی مردم با این متخصصان ، پیش بینی می شود آینده شغلی مناسبی پیش روی آنها در کشور باشد. لیکن برای موفقیت بیشتر در زمینه بازار کار رشته بینایی سنجی ، نیازمند داشتن مهارت و دانش لازم خواهند بود که برخی از این مهارت ها شامل موارد زیر می باشد:
  1. داشتن علاقه و دانش کافی در حوزه بینایی سنجی
  2. داشتن علاقه برای کمک به بهبود سلامت دیگران
  3. دقت زیاد و توجه به جزئیات
  4. آشنایی با آخرین پیشرفت های علمی (روش ها، ابزارها و تجهیزات) در بینایی سنجی و استفاده از آنها در صورت امکان
  5. داشتن تمرکز کافی
  6. مهارت های ارتباطی مناسب
  7. داشتن صبر و حوصله زیاد و ارائه توضیحات لازم به مراجعان
  8. توان آرامش دادن به مراجعان به خصوص کودکان
 
 
وظایف بینایی سنج چیست؟
  • بررسی نارسایی های بینایی مراجعان
  • اندازه گیری میدان بینایی
  • انجام آزمایش های تشخیصی برخی از بیماری های چشم از جمله آب مروارید، آب سیاه و … و ارجاع بیماران به متخصص مربوطه
  • انجام آزمایش های ویژه از جمله سونوگرافی چشم یا مکان نگاری (توپوگرافی)
  • تشخیص اختلالات حرکتی چشم مانند لوچی و ارائه تمرینات لازم برای درمان غیرجراحی آنها
  • ارائه تمرينات ويژه و ورزش هاي ارتوپتيک جهت بهبود بينايي
  • ارزیابی بینایی از نظر تشخیص رنگ، بعد و …
  • بینایی درمانی به روش های غیردارویی
  • استفاده از وسایل کمک بینایی برای درمان افراد کم بینا
  • بررسی، تعیین نمره و تجویز عینک یا لنز طبی
  • ساخت و فروش عینک های طبی
 
 
اپتومتریست به چه کسی گفته می شود؟
اپتومتریست به عنوان یکی از مراقبین اولیه بهداشت با کمک ابزارها و دستگاه های موجود به بررسی و شناسایی مشکلات بینایی افراد می پردازد. پس از تشخیص نوع و میزان مشکلات بینایی مراجعان ، از طریق تجویز وسایل کمک بینایی مانند عینک ،‌ لنزهای تماسی و انجام یک سری تمرینات و ورزش های چشمی و دادن توصیه ها و دستورات بهداشتی لازم (درمان های غیر داروئی وغیر جراحی لازم) به کارایی بیشتر سیستم بینایی آن ها کمک می نماید. علاوه بر این اپتومتریست طی معاینات دقیق چشمی در صورت وجود هر گونه اختلال یا بیماری که نیازمند درمان طبی باشد ، بیماران را به سایر پزشکان مانند چشم پزشک ، متخصصین مغز و اعصاب ، داخلی و … ارجاع می دهد. همچنین اپتومتریست قادر است عینک طبی را که تجویز می کند ، با رعایت اصول علمی ساخته و ارائه نماید.
 
 
ادامه تحصیل در رشته بینایی سنجی
امکان تحصیل در رشته بینایی سنجی در ایران در مقاطع کارشناسی‌ ، کارشناسی‌ ارشد و دکتری امکان پذیر است. اما توجه داشته باشید که این رشته در مقطع کارشناسی گرایش خاصی ندارد و به صورت عمومی ارائه می شود. اما فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی می توانند در مقطع کارشناسی ارشد در رشته های عنوان شده در جدول زیر ادامه تحصیل دهند:

رشته های مقطع کارشناسی ارشد بینایی سنجی

رشته بینایی سنجی رشته مهندسی پزشکی (بیوالکتریک) رشته مهندسی پزشکی (زیست مواد) رشته اپیدمیولوژی رشته ارزیابی فناوری سلامت رشته اقتصاد بهداشت
رشته انفورماتیک پزشکی رشته آمار زیستی رشته سلامت سالمندی رشته علوم تشریحی رشته فناوری اطلاعات سلامت رشته فیزیولوژی
رشته فیزیک پزشکی رشته مدیریت توانبخشی رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی رشته نانوتکنولوژی پزشکی رشته زیست فناوری پزشکی
رشته رفاه اجتماعی تاریخ علوم پزشکی آموزش پزشکی ژورنالیسم پزشکی تکنولوژی آموزشی در علوم پزشکی برنامه ریزی یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی
چنانچه مایل به کسب اطلاعات در زمینه بازار کار رشته اتاق عمل ، آینده شغلی و بازار کار رشته پرستاری و … می توانید با مرکز الو مشاوره تماس بگیرید و سوالات خود را با کارشناسان مجرب ما در میان بگذارید.

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بازار کار رشته بینایی سنجی-آینده شغلی

با مشاوران گروه الومشاوره از تلفن ثابت بدون کد و صفر با شماره زیر تماس بگیرید

9099072958

پاسخگویی از 9 صبح تا 9 شب حتی ایام تعطیل

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.