برنامه ریزی درسی

۲۲۴ بازديد
برنامه ریزی درسی
 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره برنامه ریزی درسی

با مشاوران گروه الومشاوره از تلفن ثابت بدون کد و صفر با شماره زیر تماس بگیرید

9099072958

پاسخگویی از 9 صبح تا 9 شب حتی ایام تعطیل


برای موفقیت در انجام همه امور به ویژه امور درسی و تحصیلی طرح یک برنامه ریزی اهمیت ویژه ای دارد و موجب پیشرفت امور خواهد شد واحتمال اینکه آن امر به نحو احسن انجام شود را افزایش می دهد . برنامه ریزی درسی تابعی است که متغیر های زیادی در تنظیم و اجرای آن دخالت دارند که از جمله آن ها می توان به مواردی هم چون تعهد به برنامه ، فراهم بودن شرایط و امکانات در پیش رفتن برنامه ریزی درسی ، طرح یک برنامه ریزی اصولی و در نظر گرفتن شرایط غیر منتظره اشاره داشت.
تدوین یک برنامه ریزی درسی ملزم به در نظر گرفتن تمامی فاکتورهای موثر در امر برنامه ریزی می باشد که در ادامه مطلب به تمامی این موارد اشاره شده است.برای آگاهی از این موراد مطلب را تا انتها مطالعه نمایید.
اصول برنامه ریزی درسی
  • منحصر به فرد بودن

یکی از اصل های بسیار مهم این است که نمی توان یک نسخه را برای تمامی داوطلبان پیچید و برنامه ریزی مسئله ای کاملا فردی است و با توجه به تعداد ساعتهایی که به مطالعه اختصاص می دهید و همچنین براساس وضعیت تاهل و تجرد ، شاغل و یا شاغل نبودن متفاوت می باشد.
برای تدوین و طراحی یک برنامه ، داوطلب می بایست در ابتدا تعداد ساعتهایی که فکر می کند می تواند به مطالعه اختصاص دهد را یادداشت کند و سپس این ساعت ها (مثلا ۸ ساعت ) را به تعدادی ساعت هایی مشخص ( یک ونیم ساعت ) تقسیم کند و سپس در هر زمان یکی از دروس را مطالعه نمایند.
برای نمونه در زیر دو نوع جدول برنامه ریزی برای افراد شاغل و یا تمام وقت طراحی شده است:

برنامه ریزی داوطلبان تمام وقت

روز / ساعت

۸-۹/۳۰

۹/۳۰-۱۰

۱۰-۱۱/۳۰

۱۱/۳۰-۱۲

۱۲-۱۳/۳۰

۱۳/۳۰-۱۵/۳۰

شنبه   استراحت   استراحت   تایم ناهار
یک شنبه    استراحت   استراحت   تایم ناهار
دوشنبه   استراحت   استراحت   تایم ناهار
سه شنبه    استراحت   استراحت   تایم ناهار
چهارشنبه   استراحت   استراحت   تایم ناهار
پنج شنبه    استراحت   استراحت   تایم ناهار
جمعه تفریح و گردش درصورتی که طبق برنامه پیش رفته اید.
 

برنامه ریزی داوطلبان تمام وقت

روز / ساعت ۱۵/۳۰-۱۷/۳۰ ۱۷/۳۰-۱۸ ۱۸-۱۹/۳۰ ۱۹/۳۰-۲۰ ۲۰-۲۲
شنبه   استراحت   استراحت  
یک شنبه   استراحت   استراحت  
دوشنبه   استراحت   استراحت  
سه شنبه   استراحت   استراحت  
چهارشنبه   استراحت   استراحت  
پنج شنبه   استراحت   استراحت  
جمعه تفریح و گردش درصورتی که طبق برنامه پیش رفته اید.
 

برنامه ریزی داوطلبان در حال تحصیل

روز / ساعت ۱۵/۳۰-۱۷ ۱۷-۱۸/۳۰ ۱۸/۳۰-۲۰ ۲۰-۲۱ ۲۱-۲۲/۳۰ ۲۲/۳۰-۲۴
شنبه       استراحت    
یک شنبه       استراحت    
دوشنبه       استراحت    
سه شنبه       استراحت    
چهارشنبه       استراحت    
پنج شنبه       استراحت    
جمعه  

مرور و تست زنی

  • داشتن یک نظم مشخص

منظور از داشتن نظم مشخص ، این است که داوطلب یک برنامه هفتگی را طراحی کند اما  آنرا تا زمان آزمون ادامه دهد. البته این را نیز لازم است که بگوییم گاهی اوقات ممکن است که داوطلب به دلیل برخی مسائل نتواند طبق این برنامه پیش برود و روزهایی را از برنامه خود عقب بماند که کاملا طبیعی است و در صورتی که برنامه داوطلب منعطف باشد و از قبل به این مسائل فکر کرده باشد می تواند این مشکل را به راحتی حل کند.
یکی از فواید داشتن برنامه ای روتین این است که فرد پس از گذشت مدتی با تمامی نقاط قوت و نقاط ضعف برنامه آشنا شده و به مرور سعی در رفع نواقص می کند و در نهایت بهترین برنامه را که مختص به شرایط خود می باشد طراحی کرده است.
برای داشتن یک برنامه ریزی اصولی می توانید با برنامه ریزان ما در مرکز الومشاوره تماس حاصل فرمایید.
  • آگاهی از تکنیک های مطالعه

روش مطالعه برای دروس حفظی
برای مطالعه دروس حفظی می توانید از روش های مختلف مانند فلش کارت ها ، جعبه لایتنر ، خلاصه برداری خوشه ای استفاده کند اما با همه این روش ها باید گفت که رمز موفقیت در دروس حفظی مرور است و مرور.
  1. خواندن به همراه نوشتن 
  2.  هایلایت کردن نکات مهم
  3. حاشیه نویسی
  4. خلاصه نویسی
  5. کلید برداری
روش مطالعه برای دروس محاسباتی
در دروس مفهومی فقط صرف حفظ کردن فرمول ها باعث حل مسائل محاسباتی نمی شود بلکه برای این کار حتما باید به فهم عمیق از مسائل رسیده باشد.به این صورت که در ابتدا باید مباحث پایه را به خوبی درک کرده باشید چرا که در حل مسائل قطعا به مباحث پایه برخورد خواهید کرد که به آن نیاز خواهید داشت.
  1. به مباحث پایه رجوع کنید
  2. درک کردن فرمول ها
  3. مرور فرمول ها
  • تنوع طلبی

یکی از توصیه های برنامه ریزان به دانش آموزان و دانشجویان جهت برنامه ریزی درسی این است که دروسی که در طول روز در برنامه قرار می *******ند حتما باید متنوع باشد زیرا این مسئله از یکنواختی و دلزدگی درسی جلوگیری می کند مسئله ای که موجب از پای در آوردن بسیاری از داوطلبان می شود.
برای نمونه برای برنامه ریزی کنکور ریاضی ، برنامه ریزی کنکور تجربی ،برنامه ریزی کنکور انسانی ، برنامه ریزی کنکور هنر ، دروس عمومی و تخصصی در هر روز باید وجود داشته باشند مسئله ای که موجب متنوع بودن این موضوع می شود.
  • ترتیب مطالعه دروس

یکی از سوالاتی که ممکن است که ذهن داوطلبان را در مسئله برنامه ریزی به خود مشغول کند این است که کدام دروس را در ابتدای صبح و کدام دروس را در شب هنگام باید خواند؟ در پاسخ به این سوال می بایست بگوییم که هیچ اصل مشخصی برای این موضوع وجود ندارد چه بسا هستند داوطلبانی که با خواندن دروس حفظی در ابتدای صبح انرژی لازم را دریافت می کنند و پس از آن با تمام توان به مطالعه دروس محاسباتی می پردازند اما دسته ای دیگر از داوطلبان هستند که اگر در ابتدای صبح دروس آسان را مطالعه کنند احساس می کنند که انرژیشان تحلیل می رود و برای خواندن دروس محساباتی آن چنان باید و شاید انرژی ندارند.
اما توصیه می کنیم که دروس محاسباتی در ابتدای صبح که بازدهی ذهن بالاست مطالعه شود و سپس دروس حفظی که انرژی کمتری از داوطلب می گیرند خوانده شود.
  •  در نظر داشتن خواب و استراحت کافی

نکته ای که بسیاری از داوطلبان می بایست به آن توجه بسیاری داشته باشند این است که برنامه ای که آن ها طراحی می کنند باید ساعت هایی که خواب و استراحت را پوشش می دهند کافی باشد. زیرا ذهنی که خسته باشد ذهنی کند است که قدرت یادگیری سریع مطالب را ندارد و سرعتش بسیار کند می باشد.
بسیار پیش آمده است که خصوصا در مسئله کنکور ، شنیده ایم که اگر می خواهید رتبه برتر شوید باید تمام وقت خود را به درس خواندن بگذرانید و این یک سال قید همه چیز را بزنید اما راستش را بخواهید حتی اگر با انرژی زیاد شروع کرده باشید این موضوع کم کم انسان را فرسوده می کند تا جایی که در روزهای پایانی و مانده به کنکور داوطلبان دیگر توان ادامه دادن را ندارند.
 
 
اهمیت برنامه ریزی درسی
برنامه ریزی درسی
برنامه ریزی درسی دارای فوایدی است که شامل موارد زیر است:
  • جمله جلوگیری از بی برنامگی 

زمانی که یک برنامه ریزی معین داشته باشیم سعی می کنیم که این برنامه در اولویت کارهایمان باشد و حتی شده از تمامی فعالیت های دیگر خود کم می کنیم تا به این برنامه ریزی برسیم. براساس ماتریس آیزنهاور امور به ۴ دسته ( امور فوری و مهم ، اموری فوری و غیر مهم ،   امور غیر فوری و مهم ، امور غیرفوری و کم اهمیت ) تقسیم می شوند .
آماده شدن برای کنکور جزء امور مهم اما غیر فوری است که داوطلب قرار است چند ماه بعد در این آزمون شرکت نماید و بسیار نیز انجام این کارها حائز اهمیت می باشندزیرا اغلب کارهایی که در زندگی ما ارزش واقعی و ماندگار ایجاد می‌کنند، در این دسته قرار می‌گیرند. 
برای نمونه اگر امروز به مطالعه جهت کنکور نپردازید در این لحظه‌ی مشخص، به شما آسیبی نمی‌رساند اما در بلندمدت، فرصت‌های بسیاری را از شما می‌گیرند و ممکن است بحران‌های متعددی را برایتان ایجاد کنند.
  • داشتن یک نقشه برای ادامه مسیر

داشتن یک نقشه برای ادامه راه بسیار مهم است و بدون آن مانند یک فرد بینایی خواهیم بود که در روز روشن راه خود را گم کرده است. اینکه ما برای یک مسئله به این مهمی ، هیچ برنامه ریزی ای نداشته باشیم باعث می شود که درس خواندن ما یک حالت نوسانی داشته باشد که دارای آهنگ مشخصی نباشد و همین مسئله موجب می شود که به نتیجه مطلوب نرسیم. 
  • داشتن هدف معین

بابرنامه بودن موجب مشخص شدن هدف می شود که همین امر باعث می شود فرد انگیزه لازم را برای رسیدن به هدف و صرف هرچه بیشتر انرژی برای رسیدن به هدف را داشته باشد.
داشتن هدف و فکر کردن به آن خیلی از سختی های راه را آسان می کند و باعث می شود که فرد انگیزه درونی لازم را برای ادامه راه کسب کند.
جلوگیری از هدر رفتن زمان
در صورتی که یک برنامه مشخص داشته باشیم تعداد ساعت هایی که به بطالت خواهد گذشت کاهش می باید و فرد بهترین استفاده را از زمان خود می کند.بی برنامه بودن موجب می شود که هر زمان که دلمان خواست هر درسی که حسش را داشتیم را مطالعه کنیم و در انتهای روز احساس کنیم که چقدر مطالعه داشتیم در حالی که عملا همچین چیزی نیست و فرد ممکن است اگر بخواهد مجموع ساعت هایی که مطالعه کرده نیز حتی از ۵ ساعت نیز تجاوز نکند.

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره برنامه ریزی درسی

با مشاوران گروه الومشاوره از تلفن ثابت بدون کد و صفر با شماره زیر تماس بگیرید

9099072958

پاسخگویی از 9 صبح تا 9 شب حتی ایام تعطیل

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.