بازار کار رشته دندانپزشکی – آینده شغلی

۲۱۳ بازديد
 بازار کار رشته دندانپزشکی - آینده شغلی
 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بازار کار رشته دندانپزشکی - آینده شغلی

با مشاوران گروه الومشاوره از تلفن ثابت بدون کد و صفر با شماره زیر تماس بگیرید

9099072958

پاسخگویی از 9 صبح تا 9 شب حتی ایام تعطیل

 

یکی از محبوب ترین رشته های گروه آزمایشی علوم تجربی رشته دندانپزشکی است که داوطلبان بسیاری در آرزوی رسیدن به این رشته هستند ، و از دلایل انتخابی آن ها دستیابی به درآمد بالا خواهد بود . وظیفه دندانپزشکان تشخیص و درمان بیماری های دهان و دندان است و دندانپزشکی یک علم تخصصی است که سلامت دهان و دندان را به عنوان عضوی مهم در سلامت جسم و روح و زیبایی تامین می کند. یک فارغ التحصیل رشته دندانپزشکی علاوه بر داشتن مهارت بالا ، فن و تکنیک مورد نیاز برای درمان بیماری های دهان و دندان ، باید علم لازم برای این کار را داشته باشد و بر دروس دوره تحصیل تسلط داشته باشد ، در غیر این صورت با یک دندانساز تفاوتی نخواهد داشت چرا که تنها کار عملی روی دندان را فراگرفته است و از علم پزشکی بی بهره می باشد.
با پیشرفت علم و تکنولوژی ، در رشته دندانپزشکی علاوه بر درمان بیماری های دهان و دندان به مواردی همچون حفظ زیبایی از طریق اقدامات ترمیمی و ارتودنسی نیز پرداخته می شود. بنابرین با توجه به پر طرفدار بودن رشته دندانپزشکی در جامعه امروز تصمیم گرفته ایم تا در این مقاله در مورد مهارت ها ، بازار کار و درآمد دندانپزشکان توضیحات جامعی را در اختیار علاقه مندان به این رشته ارائه دهیم.
دانش و مهارت مورد نیاز دندانپزشکی
  • داشتن مهارت کافی و دانش مورد نیاز 
  • هماهنگی خوب چشم و دست
  • توانایی تمرکز بالا برای مدت طولانی
  • توان بدنی متناسب
  • مهارت ارتباطی خوب در مقابل بیماران جهت ارائه توضیحات مناسب و معرفی راه‌های درمان به بیمار
  • صبر و تحمل بالا
  • توانایی آرام کردن بیماران مضطرب
  • آشنایی کافی با زبان انگلیسی و داشتن اطلاعات کافی از آخرین دستاوردهای علمی و جدیدترین روشها در حوزه علم دندانپزشکی
 
 
فرصت های شغلی و بازار کار رشته دندانپزشکی
دندانپزشکان می توانند در بیمارستان ها ، کلینیک ها ، درمانگاه ها و سایر مراکز درمانی استخدام شوند. ولی اغلب دندانپزشکان مطب شخصی داشته و به طور مستقل کار می کنند. و یا در صورت علاقه مند بودن به مباحث علمی و آموزش ، داشتن تخصص (Ph.D) و بورد تخصصی دندانپزشکی می توانند در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی تدریس کرده و در کنار آن به تحقیقات علمی نیز بپردازد. امروزه در کشور ایران نزدیک به ۱۲ هزار دندانپزشک وجود دارد و از سوی دیگر سالانه ۱۸ دانشکده دندانپزشکی دولتی و خصوصی موجود در کشور بیش از ۱۰۰۰ دندانپزشک تربیت می کنند. حال سوال اینجاست که آیا برای این تعداد فارغ‌التحصیل رشته دندانپزشکی فرصت‌های شغلی وجود دارد؟
در سال های اخیر تعداد دندانپزشکان به نسبت جمعیت کشور افزایش زیادی داشته است. به اندازه ای که در شهرهای بزرگ این عدد به میزان استاندارد جهانی رسیده است. به عبارتی فرصت های شغلی برای دندانپزشک در این شهرها بسیار محدود می باشد. البته در شهرهای کوچک اینطور نبوده و بازارکار خوبی برای دندانپزشکان وجود دارد. اما در کل طبق بررسی‌ ها و پیش‌بینی‌ های جوامع علمی خارج از ایران ، در سال ۲۰۳۰ میلادی بهداشت دهان و دندان مردم به اندازه‌ای خوب خواهد بود که دندانپزشکی عمومی به بخشی از پزشکی عمومی ادغام خواهد شد و رشته دندانپزشکی تنها جنبه تخصصی پیدا خواهد کرد.
 
مسائل و مشکلات حوزه دندانپزشکی چیست؟
  • افزایش بی رویه تعداد دندانپزشکان و کاهش فرصت های شغلی برای تعداد زیادی از آنها به خصوص در شهرهای بزرگ
  • در صورت رعایت نکردن مسایل بهداشتی در معرض بیماری های عفونی ، ایدز و هپاتیت خواهند بود.
  • به دلیل داشتن کار فیزیکی زیاد امکان دارد به بیماری های جسمی مانند آرتروز گردن و مشکلات ستون فقرات و مشکلات چشمی نیز دچار گردند.
  • عدم پوشش بیمه ای خدمات دندانپزشکی برای بیماران ، که منجر به کاهش مراجعه آنها به جز در شرایط اضطراری شده است.
 
 
حدود درآمد دندانپزشکان
درآمد دندانپزشک با توجه به محل و شرایط کار آن ها متفاوت است. پزشکانی که در کلینیک های خصوصی کار می کنند ، درآمد بالاتری دارند. در کلینیک ها معمولا روال کار بدین صورت است که دندانپزشک یک حقوق ثابت دریافت کرده و به ازای هر بیمار نیز درصدی به عنوان حق العمل می گیرند. دندانپزشکان مستقل که دارای مطب شخصی هستند ، با توجه به برخی عوامل از جمله مهارت و تخصص ، میزان فعالیت و …، درآمدهای متفاوتی دارند. البته معمولا یک دندانپزشک خوب در مطب شخصی درآمد بالاتری نسبت به کار در بیمارستان ها و کلینیک های خصوصی دارد.
در کنار این موارد باید توجه داشت که هزینه تاسیس و راه اندازی مطب دندانپزشکی که شامل هزینه های خرید تجهیزات ، وسایل و مواد دندانپزشکی و علاوه بر این خرید یا اجاره مکانی مناسب برای مطب می باشد ، نسبتا بالا است. اما در صورت موفقیت و داشتن تعداد زیاد بیماران ، این هزینه ها در مدت نه چندان زیادی جبران شده و به سود دهی می رسد. به دلیل بازارکار خوب دندانپزشکی در بسیاری از کشورهای دنیا ، دندانپزشکان درآمد های خوبی نیز دارند. به طور کلی درآمد آنها از درآمد متوسط جامعه شان بیشتر است.
 
 
ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر رشته دندانپزشکی چگونه است؟
امکان ادامه تحصیل تا مقطع فوق دکترا در رشته‌های مختلف دندانپزشکی در ایران وجود دارد. دندانپزشکی که در یک رشته تخصصی خاص ادامه تحصیل داده باشد (پس از اخذ مدرک دکترای دندانپزشکی) عنوان «متخصص» حتما زیر اسم او و قبل از گرایش مورد نظر ذکر می شود. در جدول زیر عنوان گرایش های مقطع فوق دکتری را برای آشنایی بیشتر شما عزیزان گرد آوری نموده ایم:

گرایش های فوق دکتری رشته دندانپزشکی

پاتولوژی فک و دهان و صورت (آسیب شناسی)

اندودنتیکس (تخصص درمان ریشه دندان)

پریودنتیکس (تخصص بیماریهای لثه و بافتهای نگه دارنده دندان)

ارتودنتیکس (متخصص ارتودنسی)

دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی

 
به عنوان سخن آخر لازم می دانیم که اشاره کنیم شغل دندانپزشکی علاوه بر مزایای زیادی همچون درآمد مناسب ، منزلت اجتماعی و… دارای مشکلات و سختی های فراوانی نیز می باشد. برای دست یابی به آینده ای روشن باید مشکلات زیادی را پشت سرگذاشت. بنابراین نیاز است که ضمن در نظر گرفتن شرایط ، علایق و استعداد ها ، رشته ی دانشگاهی خود را انتخاب کنید. در صورت تمایل می توانید در رابطه با آینده شغلی و بازار کار رشته پرستاری ، بازار کار رشته اتاق عمل و … نیز با کارشناسان مرکز الو مشاوره تماس بگیرید و از اطلاعات کافی بهرمند شوید.

  

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بازار کار رشته دندانپزشکی - آینده شغلی

با مشاوران گروه الومشاوره از تلفن ثابت بدون کد و صفر با شماره زیر تماس بگیرید

9099072958

پاسخگویی از 9 صبح تا 9 شب حتی ایام تعطیل

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

منبع:بازار کار رشته دندانپزشکی – آینده شغلی

- آینده شغلی و بازار کار رشته آموزش ابتدایی - بازار کار رشته مامایی – آینده شغلی - بازار کار رشته دندانپزشکی – آینده شغلی - وضعیت بازار کار رشته مهندسی صنایع - آینده شغلی و بازار کار رشته رادیولوژی - آینده شغلی و بازار کار رشته بینایی سنجی

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.