بازار کار رشته مهندسی عمران-آینده شغلی

۲۰۷ بازديد
وضعیت بازار کار رشته مهندسی عمران
 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بازار کار رشته مهندسی عمران-آینده شغلی

با مشاوران گروه الومشاوره از تلفن ثابت بدون کد و صفر با شماره زیر تماس بگیرید

9099072958

پاسخگویی از 9 صبح تا 9 شب حتی ایام تعطیل

 

مهندسی عمران رشته‌ای است که هدف آن تربیت نیروهای متخصصی است که بتوانند در پروژه‌های مختلف عمرانی در زمینه‌های ساختمان ‌سازی ، راه‌ سازی ، پل‌ سازی ، بلند مرتبه ‌سازی ، سازه‌ها و بناهای آبی ، جمع‌آوری و دفع فاضلاب ، محیط زیست و غیره ، مسئولیت طراحی ، محاسبه ، اجرا و نظارت بر اجرا را بر عهده گیرند.مهندسی عمران از جمله رشته‌هایی است که بیانگر کاربرد علم در ایجاد سازندگی و عمران است. یعنی هرچیزی که به آبادی یک کشور باز می‌گردد ، همانند: سد ، فرودگاه ، جاده ، برج ، تونل ، دکل‌های مخابراتی ، ساختمان‌های مقاوم در برابر زمین‌ لرزه ، سیل و آتش و نیروگاه‌های برق و مصالح سبک ، ارزان و با کیفیت مناسب برای ساخت و ساز و در نهایت حفظ محیط زیست ، در حیطه کار مهندسان عمران قرار می‌گیرد.
برای آغاز تمامی پروژه‌های عمرانی به یک مهندس کارآمد عمران نیاز داریم تا علاوه بر رعایت جنبه‌های فنی و اجرایی ، اقتصادی نیز عمل کند. چون اقتصادی بودن نیز یک اصل مهم در مهندسی عمران محسوب می شود. در ادامه این مطلب توضیحات بیشتری را در زمینه وظایف ، زمینه های شغلی و بازار کار رشته مهندسی عمران ارائه خواهیم داد.
دانش و مهارت مورد نیاز رشته مهندسی عمران
  • داشتن مهارت کافی در زمینه ریاضیات و IT
  • مدیریت پروژه
  • داشتن مهارت حل مسئله
  • توانایی کار کردن با توجه به مهلت انجام پروژه و بودجه مشخص
  • داشتن مهارت‌های ممتاز ارتباط کلامی و نوشتاری
  • داشتن مهارت‌های لازم برای مذاکره، سرپرستی و رهبری
  • توانایی انجام فعالیت های تیمی
  • داشتن دانش کامل از قوانین مربوطه
  • آشنایی با رایانه و استفاده از نرم‌افزارهای عمرانی و تحلیلی
  • آشنایی با صورت وضعیت‌ ، متره‌ و برآورد
  • آشنایی با کلیات نقشه برداری نوین
  • توانایی تجزیه و تحلیل مسایل مالی و آشنایی با قواعد عرفی بازار کشور
 
نکته قابل ذکر دیگر این است که مهندس عمران برای وارد شدن به بازار کار بهتر است توانایی کار در شرایطی دور از خانواده ، در شهر های دیگر و یا حتی خارج از شهر و اجتماع را داشته باشد ، زیرا بسیاری از پروژه ها همچون پروژه های راه سازی و یا سد سازی خارج از محیط شهری هستند.
 
 
بازار کار رشته مهندسی عمران
با توجه به اهمیت سازندگی فرصت های شغلی و بازار کار رشته مهندسی عمران در همه جای دنیا بسیار زیاد است و کشور ما نیز ۳۰ تا ۴۰ درصد کل بودجه خود را به فعالیت های عمرانی اختصاص می دهد و می توان گفت با توجه به رشد ساخت و ساز بناهای شهری در ایران و احتیاج به مسکن و ساختمان بازار کار رشته مهندسی عمران بیشتر از سایر رشته ها خواهد بود.
استخدام مهندس عمران در پروژه های ساخت جاده ها ، ساختمان ها ، فرودگاه ها ، تونل ها ، سد ها ، پل ها و سیستمهای آب و فاضلاب بخش دولتی و خصوصی انجام می گیرد. مهندس عمران که دارای مدارک علمی و دانشگاهی در سطح عالی هستند نیز  می توانند در دانشگاه ها و یا مراکز علمی و پژوهشی استخدام شده و به تدریس و یا کارهای تحقیقاتی بپردازد.
اصلی ترین شغل در این بخش ، عضویت در هیئت علمی یا استاد دانشگاه شدن است که جذابیت های خاص خود را دارد. برخی از مهم ترین سمت های مهندس عمران که مورد نظر کارفرمایان هستند، عبارتند از: استخدام مهندس عمران ، کارشناس عمران ، سرپرست کارگاه ، کارشناس فنی ، سرپرست دفتر فنی ، مهندس سیویل ، مهندس راه و ساختمان ، مهندس سازه ، کارشناس سازه ، کارشناس آب و فاضلاب ، طراح سازه ، ناظر ابنیه ، ناظر، سرناظر، مهندس مشاور، مهندس طراح ، کارشناس ساختمان ، مهندس محاسب ، ناظر مقیم ، سرپرست پروژه ، سرپرست نظارت ، مدیر پروژه ، مدیر فنی ، مدیر سایت ، رئیس کارگاه ، کارشناس ژئوتکنیک و … 
 
 
بازار کار رشته مهندسی عمران-آینده شغلی
دریافت پروانه اشتغال از سازمان نظام مهندسی ساختمان چگونه است؟
مهندس عمران (در پروژه های ساخت و ساز ) برای اینکه بتواند کار نظارت بر ساختمان را انجام دهد، باید از طریق ثبت نام  و شرکت در آزمون نظام مهندسی ساختمان پروانه اشتغال به کار دریافت کند. در واقع باید صلاحیت نظارت و طراحی او از سوی مراجع ذیصلاح تایید شود. بسیاری از مراجع مانند شهرداری ها و مراکز صدور پروانه ساختمان ، برای صدور پروانه ساخت و یا مجوزهای دیگر ، نقشه هایی را می پذیرند که توسط مهندسان دارای پروانه اشتغال تهیه شده باشد و برای کنترل و نظارت نیز باید از این افراد استفاده شود.
 
 
زمینه های شغلی رشته مهندسی عمران
  1. طراحي و مشاوره: اين زمینه کاری ، شامل طرح يا مشورت در طراحي يك پروژه است. همان طور كه به نظر مي رسد، اين نوع زمينه‌كاري به تجربه زياد و مفيد و همچنين به تخصص كافي نياز دارد و معمولاً اين وظيفه بر عهده متخصصين مجرب است. كسي كه چنين وظيفه‌اي به عهده مي‌گيرد، عمدتاً با كار‌هاي دفتري و كار با نقشه‌هاي مختلف سروكار خواهد داشت.
  2. پيمانكاري و اجرا: اين وظيفه به سختي وظيفه مشاوره نيست و آن تخصص لازم را ندارد يك مجري ، طرح و نقشه در نظر گرفته شده براي يك پروژه دريافت مي‌كند و فقط وظيفه‌اش اين خواهد بود كه طرح را به خوبي اجرا كند. البته اكثر مشكلات سازنده‌اي در همين بخش است، چرا كه ممكن است نقشه‌هاي بسيار خوبي طراحي شود و سازه‌ها از نظر طراحي بدون عيب و نقص باشند، اما كار در اجرا به درستي انجام نگيرد به همين جهت سازه‌هاي ساخته شده معمولاً بي عيب و نقص است.
  3. نظارت: مهندس ناظر وظيفه دارد از طرف کارفرما ، نظارت بر حسن انجام كارها را بر عهده بگيرد و همچنين وظيفه هماهنگي بين كار‌ها و افراد مختلف را به انجام برساند.
 
 
وضعیت ادامه تحصیل رشته مهندسی عمران 
در ایران این رشته در سطح کارشناسی دارای سه گرایش عمران – عمران ، عمران – نقشه‌برداری و عمران – آب می‌باشد و داوطلبان تا مقاطع تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد و دکتری امکان ادامه تحصیل خواهدداشت. همچنین فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی مهندسی عمران می‌توانند در مقطع کارشناسی ارشد در گرایشهای مختلف ذیل به تحصیل ادامه دهد :

معرفی گرایش های  مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی عمران

مهندسی سازه سازه های هیدرولیکی مهندسی زلزله
راه و ترابری مکانیک خاک و پی مهندسی آب
سازه های دریایی مهندسی مدیریت ساخت مهندسی برنامه ریزی حمل و نقل
مهندسی محیط زیست مهندسی آب و فاضلاب  
چنانچه مایل به دریافت اطلاعاتی در زمینه بازار کار رشته مهندسی برق ، بازار کار رشته معماری ، و … دارید میتوانید با مرکز الو مشاوره تماس گرفته و از اطلاعات کارشناسان ما بهرمند گردید.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بازار کار رشته مهندسی عمران-آینده شغلی

با مشاوران گروه الومشاوره از تلفن ثابت بدون کد و صفر با شماره زیر تماس بگیرید

9099072958

پاسخگویی از 9 صبح تا 9 شب حتی ایام تعطیل

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.