اعتیاد به رابطه جنسی

۲۱۸ بازديد
اعتیاد به رابطه جنسی
 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اعتیاد به رابطه جنسی

با مشاوران گروه الومشاوره از تلفن ثابت بدون کد و صفر با شماره زیر تماس بگیرید

9099072958

پاسخگویی از 9 صبح تا 9 شب حتی ایام تعطیل

 
فعالیت جنسی ، به عنوان یکی از اساسی ترین ابعاد زندگی انسان  نقش بسیار مهمی در زندگی شخص و اجتماع دارد. برای برخورداری فرد از سلامت روانی و جسمانی این نیاز جنسی می بایست در بهترین شرایط  ازضا شود که در حین حال که فرد را به آرامش روانی برساند ، بتواند موجبات سلامت جامعه را نیز فراهم آورد.
با توجه به پیامدهای منفی بی پروایی جنسی ، تمامی افراد می بایست بتوانند توانایی کنترل نیاز جنسی را داشته باشند تا بتوانند در شرایط مناسب به ارضای آن بپردازند.اما برخی از افراد هسنند که مدام در طول روز با مسئله جنسی درگیری ذهنی دارند و توانایی کنترل این افکار را ندارند و به همین خاطر سعی در رفع این نیاز به هر طریقی دارند که می توانند تبعات منفی برای فرد (ابتلا به بیماری های مقاربتی ) و همچنین برای جامعه به همراه داشته باشد
اعتیاد جنسی چیست؟
اعتیاد جنسی برای توصیف کسانی به کار می رود که به صورت وسواسی در پی تجارب جنسی هستند و اگرنتوانند تکانه های جنسیشان را ارضاء کنند رفتارشان مختل میشود. این افراد در درون خود احساس فشاری می کنند که فکرشان را درگیر کرده است و برای رسیدن به آرامش فکر تمایل به ارضای جنسی دارند.
اما نکته ای که بسیار حائز اهمیت است این است که این افراد نمی دانند که با ارضای این نیاز در هر بار باعث می شوند که این افکار ادامه دار باشند و وارد یک سیکل بیمارگون از افکار و به دنبال آن رفتارهای جنسی می شوند.اعتیاد به رابطه جنسی رفتاری است که در هردوجنس (مردان و زنان) دیده می شود اما نرخ شیوع آن در مردان بسیار بیشتر از زنان می باشد.
فرد معتاد به رابطه جنسی لزوما دارای نیاز جنسی قوی نمی باشد و حتی ممکن است در برخی مواقع این نیاز در فرد بسیار کم باشد اما از لحاظ ذهنی نیاز مبرمی به برقراری رابطه جنسی دارد.(تفاوت افراد بیش فعال جنسی و افراد معتاد به رابطه حنسی )
این گونه افراد مادامی که نیاز جنسیشان رفع می شود دیگر تنش اولیه را احساس نمی کنند هرچند که ممکن است پس از ارضای جنسی احساس گناه داشته باشند اما زمانی که نتوانند به رفع نیاز بپردازند احساس اضطراب و نگرانی را تجربه خواهند کرد و  همین عامل در بسیاری از مواقع زندگی فرد را دچار اختلال می کند به این صورت که ممکن است فرد وظایف شغلی ، تحصیلی و اجتماعی خود را نتواند به خوبی انجام دهد.
 
 
انواع اعتیاد به رابطه جنسی
اعتیاد به رابطه جنسی
  • داشتن روابط جنسی متعدد (لزوما موجب این رفتار نمی شود اما در اکثر مواقع به این شکل نمود پیدا می کند)
  • رابطه جنسی با افراد فاحشه در ازای پرداختن پول
  • اشتغال ذهنی مداوم در مورد سکس و رها نشدن از این تفکر
  • احساس فشار برای نگاه کردن به تصاویر و فیلم های مستهجن
  • داشتن افکار و رویاهای فانتزی
  • خود‌ارضاییِ جبری (خود‌ارضایی بر اثرِ احساس اجبار شدید درونی)
  • رابطهٔ جنسی مجازی (از طریق اینترنت، پیامک و …)
 
 
آیا اعتیاد جنسی اختلال است؟
فرد معتاد به رابطه جنسی مانند هر نوع اعتیاد دیگری (اعتیاد به مواد مخدر ، اعتیاد به اینترنت ) برای رسیدن به آرامش روانی و برقراری تعادل زندگی نیازمند یک محرک بیرونی (معشوقه های متعدد ) می باشد. افراد معتاد به سکس در درون خود یک احساس فشار و احساس نیازی دارند که خود را قادر به کنترل آن نمی دانند و به همین خاطر برای رفع این نیاز دست به اقداماتی از جمله داشتن روابط متعدد ، خودارضایی های مکرر ، اقدام به تحریک خود از طریق نگاه کردن به تصاویر و فیلم های تحریک کننده می پردازند.
پژوهشگران عنوان می کنند که اعتیاد جنسی ویرانگر است و می تواند روابط خانوادگی را نابود میکند. افراد دارای اعتیاد جنسی بیشتر در معرض رفتارهای منحرف قرار خواهند گرفت.
 
 
عوارض جانبی اعتیاد رابطه جنسی
اعتیاد به رابطه جنسی
  1. ابتلا به بیماری های مقاربتی و انتقال این بیماری ها به افراد دیگر ( انتقال ویروس ایدز ، انتقال ویروس HPV ، تبخال تناسلی ، زگیل تناسلی ، سوزاک ، سیفلیس ،ورود انواع انگل ها ، ورود انواع باکتریها)
  2. از بین رفتن اعتماد به نفس 
  3. از بین رفتن عزت نفس
  4. ارضا نشدن فرد به صورت سکس طبیعی
  5. مشکلات مالی
  6. فروپاشی زندگی خانوادگی در صورت تاهل
  7. اختلال در عملکرد شغلی ، تحصیلی ، اجتماعی
  8. سو استفاده در مواد مخدر
 
 
علل اعتیاد رابطه جنسی
علل فیزیولوژیکی
تاکنون هیچ علتی مشخصی برای این اختلال مشخص نشده است اما احتمال می رود که بخشی از سیستم مغزی («مغزِ میانی» یا میان‌مغز یا مزانسفال) این افراد که مسئول پاداش و تقویت است دچار نقص شده است .این قسمت از مغز مسئول لذت بردن است که افراد با اعتیاد جنسی ، با انجام رفتارهای جنسی سعی در تحریک این قسمت دارند . تحریک این قسمت باعث ترشح ماده دوپامین می شود که باعث سرخوشی و لذت در افراد می شود.
علل روانی شناختی
طبق مطالعات و تحقیقات انجام شده شیوع این رفتار در میان افرادی که در کودکی مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته اند بسیار بیشتر از سایر افراد است.شاید به این خاطر که این افراد با این رفتارهای جنسی می خواهند انتقام مورد سوء استفاده قرار گرفتن خود را از سایر افرد بگیرند.
اختلال بیش فعالی نیز ممکن است موجب اعتیاد جنسی شود زیرا یکی از صفات بارز افراد مبتلا به اختلال بیش فعالی ، تکانشگری است که همین امر می تواند موجب رفتارهای تکانشی و بی پروا در زندگی فرد شود که رفتارهای جنسی از این قاعده مستثنی نیست.
علل اجتماعی
سابقه اعتیاد در خانواده
داشتن خانواده ناکارآمد
شرایط و موقعت های استرس زا
بحران های زندگی (ورشکستگی مالی ، از دست دادن فردی عزیز)
علت اعتیاد جنسی هرچه که باشد در صورتی که زندگی فرد را مختل کرده باشد می بایست از سوی درمانگران حرفه ای مورد بررسی قرار بگیرد و به مثابه آن فرایندهای درمانی که متناسب با شرایط مراجعه می باشد ، دنبال شود. اما متاسفانه بسیاری از افراد مبتلا به دلیل شرم از بازگوکردن مشکلات جنسی خود از کمک گرفتن از افراد متخصص امتناع می کند که همین مورد می تواند موجب پیش رفتن این بیماری شود.
برای دریافت راهنمایی در این زمینه می توانید با مشاوران مرکز الومشاوره تماس حاصل فرمایید.
 
 
درمان اعتیاد رابطه جنسی
دارودرمانی
داروهای ضداضطراب و ضد افسردگی برای درمان اعتیاد جنسی مورد استفاده قرار می گیرد البته تجویز این داروها پس از معاینه روانی و درصورتی که علت این اختلال استرس و اضطراب و یا وسواس تشخیص داده شود صورت می گیرد.
درمان شناختی – رفتاری
در این روش با استفاده از تکنیک ها و روش هایی سعی در بازسازی شناختی و اصلاح افکار اشتباه ،کاهش رفتارهای منفی و افزایش رفتارهای مثبت ، اطلاع از موقعیت هایی که موجب این رفتارها می شوند ، است.
آموزش های خودمدیریتی
این آموزش را افراد می توانند از طریق پیوستن به گروه هایی از جمله انجمن های گمنام دریافت کنند.

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اعتیاد به رابطه جنسی

با مشاوران گروه الومشاوره از تلفن ثابت بدون کد و صفر با شماره زیر تماس بگیرید

9099072958

پاسخگویی از 9 صبح تا 9 شب حتی ایام تعطیل

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.