بازار کار رشته پزشکی – آینده شغلی

۲۳۳ بازديد
بازار کار رشته پزشکی - آینده شغلی
 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بازار کار رشته پزشکی - آینده شغلی

با مشاوران گروه الومشاوره از تلفن ثابت بدون کد و صفر با شماره زیر تماس بگیرید

9099072958

پاسخگویی از 9 صبح تا 9 شب حتی ایام تعطیل

 

مسلما انتخاب رشته و شغل مناسب از اصلی ترین دغدغه های داوطلبان و والدینشان است . اکثریت  دانش آموزان رشته علوم تجربی رویای پذیرفته شدن در رشته پزشکی را در سر دارند و برای رسیدن به این رشته تلاش بسیاری می کنند.  رشته پزشکی ، به علت درآمد مناسب و جایگاه اجتماعی که برخوردار است معمولا جزو اولویت های اول انتخاب رشته داوطلبان کنکور تجربی می باشد. رشته پزشکی شامل دوره های علوم پایه ، فیزیوپاتولوژی ، کارآموزی بالینی و کارورزی بالینی می‌ باشد. با مطالعه این مطلب می توانید اطلاعات جامعی در مورد دوره های تحصیلی ،” بازار کار رشته پزشکی” ، توانمندی ها و مهارت های مورد نیاز این رشته کسب نمایید.

آشنایی با دوره های تحصیلی رشته پزشکی
برنامه دوره دکتری عمومی رشته پزشکی در ایران شامل چندین مرحله است که در تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به یک شکل اجرا می‌شود. طول دوره پزشکی عمومی ۷ سال است.
  • دوره علوم پایه :در اين مرحله ، دانشجويان بخش اول درس های عمومی و درسهای پايه را مي گذرانند. هدف از اين مرحله ، آموزش ساختمان بدن انسان و اعمال فيزيولوژیک و نقش آن در سلامت انسان است. دانشجويان بايد در هر نيمسال تحصيلی ۲۰ واحد درسی ارائه شده از طرف دانشكده را به طور اجباری بگذرانند و حداكثر زمان مجاز برای گذراندن اين مرحله ۳ سال است. در پایان این مرحله آزمون جامع علوم پایه برگزار می‌شود و قبولی در این امتحان شرط ورود به مرحله بعدی است. هر دانشجو حداكثر ۲بار می تواند در اين آزمون شركت كند.
  • فيزيوپاتولوژی: در اين مرحله دانشجو پس از آموختن درس های فيزيولوژی به چگونگي عملكرد طبيعی سازمان بدن پی می برد. در اين دوره از رشته پزشکی دانشجو ، فارماكولوژی را به صورت مروری كلی بر دسته های دارويی و چگونگی اثر داروها ، می گذراند. طول اين دوره ۶ ماه است.       
  • کارآموزی بالينی: این دوره شامل دو مجموعه دروس نظری و كار عملی است. در برنامه عملی ، دانشجو در بالين بيمار با نشانه های بيماری به صورت مستقيم آشنا می شود. و دانشجویان به شناخت بیماری ها و علائم و راه های درمان آن آشنا می شوند. این دوره به طور مناسب حداقل ۲۰ ماه و حداكثر ۲۷ ماه است.
  • کارورزی بالينی: این مرحله از رشته پزشکی دوره انترنی نامیده می شود که در واقع نقطه عطف آموزش بالينی دانشجويان رشته پزشكی است. کارورز  به طور مستقل در مواجهه با بيماران قرار می گيرد و با به كار بستن عملی تمام آموخته ها و با انجام معاينه های بالينی و دستور آزمايشهای پاراكلينيک ، به درمان بيمار بپردازد. اين فعاليت ها همگی زير نظر استادان و دستياران مربوطه صورت می گيرد که طول دوره آن ۱۸ ماه است.
 
 
بازار کار و وضعیت استخدام پزشکان
بازار کار و وضعیت استخدام پزشکان گاها علی رغم تصور همگان در شرایط خوبی قرار ندارد. نسبت پزشکان به بیماران در شهرهای بزرگ به حد اشباع رسیده است و صدور مجوز مطب برای پزشکان عمومی بسیار محدود شده است. تعداد زیادی از پزشکان عمومی در این شهرها بیکار بوده و یا از نظر درآمدی نیز در سطح متوسطی قرار دارند و حتی برخی به شغل های دوم نیز روی می آورند.
این در حالی است که هنوز بسیاری از شهرهای کوچک و مناطق محروم از کمبود یا فقدان پزشک رنج می برند. این موارد وضعیت نابسامان بازارکار پزشکی و توزیع نامتوازن پزشکان در ایران را نشان می دهد. لیکن پزشکان می توانند در مطب های شخصی ، بیمارستان ها و کلینیک های تخصصی دولتی و خصوصی ، وزارت بهداشت و درمان ، سازمان انتقال خون ، مدیریت و سرپرستی مراکز بهداشتی و درمانی شهری یا روستایی ، تدریس در دانشگاه ها و مراکز آموزشی و... مشغول به کار شوند.
 
 
وظایف و توانایی های رشته پزشکی
  • سلامت تن و روان برابر ضوابط مربوط به تشخیص کمیسیون پزشکی
  • خدمات رسانی به مردم از لحاظ سلامت فردی و رسیدگی به وضعیت بهداشتی مردم (علاوه بر درمان)و ایجاد حوضه ای سالم
  • مسئولیت پذیری و رعایت ضرورت در تجویز دارو
  • حفظ اسرار بیماران
  • به روز نگه داشتن دانش و اطلاعات پزشکی
  • احترام به عزت و حفظ حریم خصوصی بیماران
  • ارزیابی کافی از شرایط بیمار بر اساس تاریخچه و شرح حال اخذ شده از وی ، علایم و نشانه ها و در صورت نیاز انجام معاینات بالینی
  • مطلع کردن بیماران از واکنش ها و عوارض جانبی داروها
  • مشارکت با همکاران در مواردی که به بهترین وجه منافع بیمار حفظ گردد.
 
 
رشته پزشکی مناسب چه افرادی است؟
از جمله مشکلات رشته ی پزشکی ، طولانی بودن دوره تحصیل و طاقت فرسا بودن آن ، محروم بودن از تعطیلات و تفریحات متداول و نداشتن درآمد تا پایان دوره ی تحصیل است. مواجهه با صحنه های دلخراش مرگ ، خونریزی و جراحت های شدید ، نیز می تواند تاثیرات منفی بر روحیه دانشجویان داشته باشد. بنابراین می توان گفت که این رشته مناسب کسانی است که علاوه بر علاقه و صبر و حوصله فراوان، توانایی تطابق با شرایط سخت آن را داشته باشند. 
 
 
درآمد پزشکان چقدر است؟
همانطور که پیش تر نیز اشاره نمودیم درآمد بالا یکی از ملاک های اولیه برای انتخاب رشته پزشکی است. مسلما پزشکانی که مطب شخصی دارند درآمد بالاتری هم نسبت به پزشکان مشغول در بیمارستان ها و مراکز دولتی خواهند داشت. متوسط درآمد پزشک عمومی در در کشور ما بین ۴/۵۰۰/۰۰۰ الی ۷/۰۰۰/۰۰۰ میلیون تومان است. البته درآمد پزشکان در تخصص های مختلف با هم متفاوت است ، مثلا درآمد متخصصین جراحی بیشتر از متخصصین غیر جراحی از جمله کودکان ، داخلی و عفونی است.
 
 
لیست دانشگاه های ارائه دهنده رشته پزشکی

نام دانشگاه

دانشگاه علوم پزشکی اراک دانشگاه علوم پزشکی اردبیل دانشگاه علوم پزشکی ارومیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
دانشگاه علوم پزشکی البرز – کرج دانشگاه علوم پزشکی ایران دانشگاه علوم پزشکی ایلام دانشگاه علوم پزشکی بابل
دانشگاه علوم پزشکی بقیه اله( عج) دانشگاه علوم پزشکی بم دانشگاه علوم پزشکی بندر عباس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
دانشگاه علوم پزشکی بیرجند دانشگاه علوم پزشکی تبریز دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور – اهواز
دانشگاه علوم پزشکی جهرم دانشگاه علوم پزشکی جیرفت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی – بجنورد دانشگاه علوم پزشکی دزفول
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان دانشگاه علوم پزشکی زابل دانشگاه علوم پزشکی زاهدان دانشگاه علوم پزشکی زنجان
دانشگاه علوم پزشکی سبزوار دانشگاه علوم پزشکی سمنان دانشگاه شاهد – تهران دانشگاه علوم پزشکی شاهرود
دانشگاه علوم پزشکی شاهرود

دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی – تهران دانشگاه علوم پزشکی شیراز
دانشگاه علوم پزشکی فسا دانشگاه علوم پزشکی قزوین دانشگاه علوم پزشکی قم دانشگاه علوم پزشکی کاشان
دانشگاه علوم پزشکی کردستان – سنندج دانشگاه علوم پزشکی کرمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه دانشگاه علوم پزشکی گلستان – گرگان
دانشگاه علوم پزشکی گناباد دانشگاه علوم پزشکی گیلان – رشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان – خرم آباد دانشگاه علوم پزشکی مازندران – ساری
دانشگاه علوم پزشکی مشهد دانشگاه علوم پزشکی همدان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج دانشگاه علوم پزشکی یزد
دانشگاه علوم پزشکی آبادان
در صورت علاقه مندی به بازار کار رشته داروسازی ، بازار کار رشته دندانپزشکی و… می توانید علاوه بر مطالعه مطالب ما در این زمینه ها با کارشناسان مرکز الو مشاوره نیز تماس گرفته تا با چشمی باز و اطلاعاتی کامل اقدام به انتخاب رشته و شغل آینده خود نمایید.

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بازار کار رشته پزشکی - آینده شغلی

با مشاوران گروه الومشاوره از تلفن ثابت بدون کد و صفر با شماره زیر تماس بگیرید

9099072958

پاسخگویی از 9 صبح تا 9 شب حتی ایام تعطیل

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.