برای اختلالات روانی چه روش درمانی مناسب است؟

۲۲۰ بازديد
برای اختلالات روانی چه روش درمانی مناسب است؟
 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره برای اختلالات روانی چه روش درمانی مناسب است؟

با مشاوران گروه الومشاوره از تلفن ثابت بدون کد و صفر با شماره زیر تماس بگیرید

9099072958

پاسخگویی از 9 صبح تا 9 شب حتی ایام تعطیل

 

همان طور که دچار بیماری جسمی می شویم گاهی سیستم روان ما هم دچار مشکل می شود. در این طور مواقع از اصطلاح اختلال روانی یا بیماری اعصاب استفاده می کنیم. بیماران اعصاب و روان نیز همانند سایر بیماران نیاز به درک کردن ، کمک و همدلی از سوی جامعه احتیاج دارند.
همه ما در طول زندگی دوره هایی از افسردگی ، غم ، خشم و یا اضطراب را تجربه کرده ایم. بسیاری از ما در دوران زندگی خود طعم تنهایی ، شک به ارزش ها و یاس و نا امیدی را چشیده ایم. و مسلما برای درمان این اختلالات می بایست بهترین و کارآمد ترین روش درمان همانند دارو درمانی و روان درمانی را شناخته و اطلاعات کافی را در این مورد داشته باشیم. با مطالعه این مقاله می توانید در مورد اینکه برای درمان اختلالات روانی چه روش درمانی مناسب است؟ اطلاعات جامعع تری را کسب نمایید.
معرفی رویکرد های روانی مختلف برای درمان اختلالات روانی
به طور کلی برای درمان اختلالات روانی و بیماری های اعصاب و روان ، از ۴ رویکرد کلی استفاده می شود:
  1. رویکرد زیست شناختی
    در این رویکرد نارسایی های دستگاه عصبی یا اختلالات ژنتیکی مسئول اختلالات روانی شناخته شده و برای درمان آن ها از طیف وسیعی از داروها استفاده می شود.
  2. رویکرد روان کاوی
    تکیه ی رویکرد روان کاوی بر اختلال روانی مبتنی بر وجود تعارض های ناخود آگاه است که معمولا از دوران کودکی برمی خیزد. و بر پایه مکانیسم های دفاعی ، برای حل و فصل اضطراب قرار دارد که ناشی از تکانه ها و هیجان های واپس رانده شده است. در این رویکرد این طور فرض می شود که یادآوری و بازگرداندن تعارض ها و هیجان های ناخودآگاه به حیطه آگاهی ، موجب از بین رفتن ضرورت کاربرد دفاع های روانی و در نتیجه بهبود یافتن اختلال است.
  3. رویکرد رفتاری
    رویکرد رفتاری به بررسی چگونگی شرطی شدن ترس ها با موقعیت های معین و نیز نقش تقویت در ایجاد و پایداری رفتارهای نامناسب می پردازد.
  4. رویکرد شناختی
    رویکرد شناختی ، برخی اختلال های روانی را ناشی از نقص و نارسایی فرایندهای شناختی و بهبود آن ها را با تغییر آن شناخت ها امکان پذیر می داند. در این رویکرد به جای تکیه بر انگیزه ها و هیجان ها و تعارض های نهفته و پنهان ، فرآیندهای ذهنی آگاهانه مدنظر قرار دارد. 
  5. آموزش خانواده
    آموزش خانواده به تنهایی یک درمان به حساب نمی آید ، اما در کنار سایر درمان ها ، چه درمان دارویی و چه درمان روانشناختی به بهبود بیمار کمک بسیار زیادی می کند. در این روش ، اعضای خانواده طی جلساتی با جنبه های مختلف بیماری آشنا شده و نحوه برخورد درست با مشکلات بیمار و رفتارهای وی را می آموزند.
 
 
مشاوره روانشناسی و درمان اختلال روانی

مشاوره های روانشناسی یکی از راه‌ های اصلی درمان بوده و موجب کاهش دغدغه ها و مشکلات افرادی که به اختلال روانی مبتلا هستند می باشد. بنابراین به عنوان مهم ترین و اولین گام باید بدانید که ابتدایی ترین راه برای درمان بیماری های روانی ، مراجعه به روانشناس و در میان گذاشتن مشکلات با فرد روانشناس می باشد. لیکن در صورتی که بیماری به مراحل حساس خود رسیده باشد ،  استفاده از روان پزشک و دارو نیز برای فرد مبتلا به بیماری روانی پیشنهاد می‌گردد.  این روش بایستی در آخرین مرحله و پس از اعمال مراحل روانشناسی انجام بگیرد.

 
 
مزایای دارو درمانی نسبت به روان درمانی
دارو درمانی یکی از روش های رایج برای درمان بسیاری از اختلالات روانی است. اما خطر وابستگی و عوارض دارو ها دغدغه بسیاری از کسانی است که جهت درمان ناراحتی های روانی به روانپزشک مراجعه می کنند. با تشخیص و مصرف طبق دستور پزشک این خطر کم خواهد شد. در کل اختلالات روانی دارای سه جنبه جسمی ، روانی و اجتماعی هستند که دارو درمانی روی جنبه جسمانی و روان درمانی بر جنبه های روانی و اجتماعی تمرکز می کنند. دارو درمانی مزایا و معایب خاص خود را دارد در عین حال که سریع جواب می‌دهد اما در مقایسه با روان درمانی اثرات کوتاه مدت تری دارد.
علاوه بر آن ، عوارض احتمالی دارو ها را نباید نادیده گرفت. اغلب مردم به دلیل اینکه دارو درمانی هزینه‌ های بسیار پایین تری نسبت به روان درمانی دارد، سعی می‌کنند مشکلات خود را با کمک دارو حل کنند. برای آشنایی سریع تر شما کاربران گرامی مزایا و معایب دارو درمانی و روان درمانی را در جدول زیر نیز جمع آوری نموده ایم:

دارودرمانی روانی

روان درمانی

معایب مزایا معایب مزایا
احتمال بازگشت بیماری در صورت ترک دارو هزینه پایین تر دارو درمانی نسبت به روان درمانی هزینه بالاتر از دارو درمانی به دلیل عدم پوشش بیمه های رسمی کشور تمرکز به روی مشکل، توجه روانشناس به ابعاد زندگی فرد
اثر کوتاه مدت اثر فوری زمان بر بودن اثر طولانی مدت و پایدار
حل نشدن ریشه ای مشکلات عدم نیاز به مراجعه دائم به پزشک یا روانشناس افزایش اعتماد به نفس و ارتباط دائم با یک درمانگر حامی و شنونده
وابستگی به دارو و کاهش اعتماد به نفس تحت پوشش بودن توسط بیمه ها عدم امکان وابستگی به دارو و یادگیری مهارت های خاص برای برطرف کردن مشکل
 
 
نکات مهمی که درباره ی دارو درمانی باید بدانیم چیست؟
  1. نحوه اثر بیماری های روانی روی بدن هر کس متفاوت است. به تناسب آن ، اثر دارو ها نیز برای هرکس متفاوت است. بنابراین هرگز سر خود این دارو ها را مصرف نکنید.  به دیگران نیز توصیه نکنید ، بدون هماهنگی با پزشک میزان مصرف خود را تغییر نداده و ناگهانی کنار نگذارید. امکان اوردوز و مرگ وجود دارد ، از دسترس کودکان و افرادی که عدم کنترل دارند دور نگه داشته شود.
  2. به دلیل حساسیت این گونه دارو ها ، باید نسبت به عوارض و حساسیت های بدن خود آگاه باشید.
  3. مشکلات و اختلالات دیگران را مسخره نکنید. نحوه اثر اختلالات روانی با بیماری های جسمی متفاوت است و ممکن است رفتار نامناسب یک فرد ، ناشی از بیماری باشد.
  4. به بیماری ها و اختلالات روحی و روانی خود و دیگران احترام بگذارید. بیماری های روحی جدی تر از بیماری های جسمانی است. نحوه برخورد شما با آن ها نباید متفاوت باشد.
  5. برای درمان اختلالات روانپزشکی ، نگران نگاه و قضاوت دیگران نباشید. شما یک بار زندگی می کنید و آرامش و سلامت شما از همه چیز مهم تر است.
  6. هر بیماری درمانی دارد. ارتباط با جادو ، فال ، درمان های گیاهی نامعلوم و افراد غیر متخصص محدود شود. 
در صورت تمایل می توانید مطالب روانشناسی دیگر ما را نیز مطالعه نموده و یا با مرکز الو مشاوره تماس گرفته و از مشاوره کارشناسان ما استفاده نمایید.
وسواس فکری و عملی چیست؟
انواع اختلالات جنسی و درمان
احساس تنهایی و راهکارهایی برای برطرف کردن احساس تنهایی
اختلال ملال جنسی به همراه علت هایش

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره برای اختلالات روانی چه روش درمانی مناسب است؟

با مشاوران گروه الومشاوره از تلفن ثابت بدون کد و صفر با شماره زیر تماس بگیرید

9099072958

پاسخگویی از 9 صبح تا 9 شب حتی ایام تعطیل

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

منبع: برای اختلالات روانی چه روش درمانی مناسب است؟


استرس و اضطراب - تعریف اضطراب وراهکارهای مقابله با آن - علائم افسردگی وراهکارهای مقابله با آن - انواع اختلالات جنسی و درمان - اختلال ملال جنسی به همراه علت هایش - مشاوره ازدواج - خودارضایی و عوارض و پیامدهای آن - سن ازدواج - عزت نفس وخودبینی وراهکارههای تقویت آن - وسواس و راهکارهای مقابله - مشاوره روانشناسی تلفنی - آموزش کنترل خشم در کودکان - تفاوت های مهم زنان و مردان در رابطه جنسی خیال پردازی جنسی چیست؟ - مدیتیشن چیست و فواید آن چگونه است؟ - جذاب ترین رفتارهای جنسی برای مردان و زنان - نقش خانواده در آموزش های صحیح جنسی به کودکان -  پرده بکارت و انواع پرده بکارت - مشاوره جنسی و زناشویی تلفنی - راه های مقابله با بی انگیزگی - مشاوره درمان و ترک خود ارضایی در پسران و دختران - احساس تنهایی و راهکارهای برطرف کردن احساس تنهایی - آیا جراحی زیبایی نشانه ی بیماری است؟ - هیپنوتیزم چیست؟ - قرص های خواب وانواع آن - زود انزالی و روش های درمان آن - انواع روابط جنسی - راهکارهایی برای افزایش توان جنسی مردان - علت اصلی طلاق در بین زوج های ایرانی چیست؟ - آیا طلاق عاطفی درمان دارد؟ چطور همه چیز را از نو بسازیم؟ - بهترین و سریع ترین روش های ترک اعتیاد - روابط زناشویی در دوران نامزدی و عقد - چرا رابطه‌ی جنسی وابستگی می‌آورد؟ - روش ترک اعتیاد با متادون چگونه است ؟ - دلایل و نشانه های خیانت زنان متاهل - معرفی انواع داروهای ترک اعتیاد - انواع قرص های ترک اعتیاد - چگونه نه بگوییم ؟! - علائم و علت های اعتیاد به ماری جوانا - نحوه برخورد با بددهنی و فحاشی در کودکان - نشانه ها و علائم اعتیاد به شیشه چیست؟ - ازدواج موقت خوب است یا بد؟ با چه کسانی نباید ازدواج کرد؟ - وسواس فکری و عملی چیست ؟ - درمان دروغگویی در کودکان - انواع کودک آزاری و علل آن - روش های موثردرمان بدبینی و شک را بهتر بشناسید - سکس مقعدی - دلایل گرایش و عوارض رابطه مقعدی - عوارض ؛ فوائد خودارضایی در زنان و دختران - عوامل اصلی ایجاد ترس در کودکان و راهکارهای درمان آن - پورنوگرافی ؛ تاثیرات مثبت و منفی فیلم پورن - دلایل و نشانه های خیانت مردان -
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.